766th Independent Infantry Regiment (North Korea)

Regimen ke 766 Infantri Bebas (Korea: 제766독립보병련대) adalah infantri ringan di bawah kawalselia Tentara Rakyat Korea Utara(KPA) yang wujud seketika semasa Perang korea. Ia bermarkas di Hoeryong, Korea Utara, dan juga dikenal sebagai Unit 766 (Korea: 766부대). Terlatih secara meluas di dalam bidang peperangan amfibi dan peperangan konvensional, Regimen ke766 dianggap sebagai pasukan khas komando. Regimen telah dilatih untuk menjalankan serangan melalui laut dan kemudian untuk memimpin lain korea Utara unit pada serangan operasi, untuk menyusup di belakang garis sempadan musuh dan untuk mengganggu perbekalan dan jalur komunikasi musuh.

Regimen telah diaktifkan pada tahun 1949, dan kemudian menjalani latihan selama lebih dari satu tahun sebelum tercetus perang pada June 25, tahun 1950. Pada hari itu, separuh regimen telah memimpin pasukan korea Utara, melalui laut dan darat, menyerang tentara korea Selatan, mendorong mereka berundur setelah beberapa hari-hari pertempuran. Selama lebih enam minggu regimen tersebut perlahan-lahan mara ke hadapan turun Semenanjung korea, bertindak sebagai unit hadapan tentara korea Utara. Walaupun menderita kekurangan perbekalan dan korban meningkat, resimen tetap kommited dalam apa yang disebut Pertempuran Pusan Perimeter sebagai sebahagian daripada usaha untuk memaksa keluar tentera PBB dari Korea.

Regimen melihat tindakan akhir pada Pertempuran P'ohang-dong, bilamana regimen tidak berjaya untuk merebut kota dari tentera PBB.  Menuju kehancuran akibat serangan dari tentera laut dan udara PBB, dan menderita kerugian besar akibat pertempuran berterusan, regimen terpaksa berundur dari medan perang P'ohang-dong. Ia bergerak ke utara, bergabung dengan kumpulan besar unit KPA yang lain, sebelum dibubarkan dan diserap masuk ke dalam Bahagian ke 12 tentara KPA.