Agensi Kerjasama Antarabangsa Jepun

'Agensi Kerjasama Antarabangsa Jepun (独立行政法人国際協力機構 dokuritsu gyōseihōjin kokusai kyōryoku kikō biasanya dikenali dengan singkatan "JICA") merupakan agensi kerajaan bebas yang menyelaras bantuan pembangunan rasmi ("Official Development Assistance-ODA") bagi kerajaan Jepun.. Charternya adalah membantu pertumbuhan ekonomi dan sosial di negara membangun, dan menggalakkan kerjasama antarabangsa. Sejak 1 April 2012 ia telah dipimpin oleh Prof. Tanaka Akihiko, Timbalan Presiden Universiti Tokyo.

Pusat Agensi Kerjasama Antarabangsa Jepun - JICA, Osaka

Sejarah sunting

JICA telah ditubuhkan melalui undang-undang yang berkaitan dengan Institusi Pentadbiran Agensi Kerjasama Antarabangsa Jepun Bebas (Undang-undang No.136 pada 6 Dis 2002). Organisasi semasa telah ditubuhkan pada 1 Oktober 2003 menurut lakaran dalam Kerjasama Antarabangsa (Kerajaan Bebas) Akta Agensi 2002. Sebelumnya, Agensi Kerjasama Antarabangsa (Jepun) (juga dikenali sebagai " JICA "), adalah sebuah pertubuhan separakerajaan di bawah bidang kuasa Kementerian Luar Negeri (Jepun), yang ditubuhkan pada tahun 1974. Satu komponen utama semakan semula menyeluruh ODA Jepun Bahawa Kerajaan Jepun (Diet ) telah memutuskan pada bulan November, 2006 adalah penggabungan pada tahun 2008 antara JICA dan sebahagian daripada Bank Jepun bagi Kerjasama Antarabangsa (JBIC) yang memanjangkan masa pinjaman konsesi bagi Negara-Negara Membangun.

Sejak ia siap pada 1 Oktober 2008, "JICA Baru" telah menjadi salah satu Organisasi pembangunan dua hala yang sukar ditandingi di dunia dengan rangkaian 97 pejabat di luar negara, projek-projek di lebih daripada 150 buah negara, dan sumber kewangan yang ada bagi Kira-kira 1 trilion yen ($8.5 juta). Agensi disusun semula juga bertanggungjawab untuk mentadbir sebahagian daripada Geran Bantuan Jepun yang kini di bawah bidang kuasa Kementerian Hal Ehwal Luar Negeri dan kesemua tiga komponen ODA utama - kerjasama teknikal, bantuan geran, dan konsesi pinjaman kini diurus "di bawah satu bumbung ." JICA baru juga akan mengukuhkan keupayaan penyelidikan dan latihan dalam tahun-tahun mendatang, yang bertindak sebagai sejenis pemikru ODA, menyumbang kepada pembangunan strategi pembangunan global, mengukuhkan kerjasama dengan institusi antarabangsa, dan menjadi lebih mampu untuk berkomunikasi mengenai kedudukan Jepun bagi pembangunan utama dan isu-isu bantuan.

Garis masa sunting

  • 1954 Apr - Jepun menyertai Pelan Colombo dan memulakan program kerjasama teknikal
  • 1962 Jun - Overseas Technology Cooperation Agency (OTCA) ("Agensi Kerjasama Teknologi Luar Negara") ditubuhkan
  • 1963 Jul - Japan Emigration Service (JEMIS) ditubuhkan.
  • 1965 Apr - Program Japan Overseas Cooperation Volunteers (JOCV) dilancarkan
  • 1974 Aug - OTCA dan JEMIS bergabung bagi membentuk Agensi Kerjasama Antarabangsa Jepun ("Japan International Cooperation Agency - JICA")
  • 1987 Sep - Pasukan Bantuan Malapetaka dibentuk
  • 1989 - Jumlah sumbangan bantuan pembangunan rasmi (ODA) melebihi Amerika Syarikat bagi menjadi terbesar di dunia.
  • 1990 Apr - Program penghantaran Pakar Kerjasama Senior ("Senior Overseas Volunteer") bermula.
  • 2003 Oct - JICA ditubuhkan sebagai agensi kerajaan bebas

Pautan luar sunting