Agneta Åse Fältskog  (lahir 5 April 1950[1]), dikenali sebagai Agnetha Fältskog dan Anna Fältskog, ialah penyanyi Sweden, penulis lagu dan ahli kumpulan pop ABBA. Dia pertama kali mencapai kejayaan di Sweden dengan mengeluarkan album debut bertajuk sendiri pada tahun 1968. Dia menjadi terkenal antarabangsa pada tahun 1970-an sebagai ahli ABBA, yang merupakan salah satu aksi muzik terlaris dalam sejarah. Dia adalah ahli termuda ABBA, dan satu-satunya yang dilahirkan pada tahun 1950-an.

Selepas perpisahan tidak rasmi ABBA pada Disember 1982, dia memperbaharui kejayaan kemudian dalam dekad sebagai artis solo dengan tiga album dan peranan utama dalam filem. Dia menjadi tertutup pada tahun 1990-an, mengelakkan publisiti luar dan menetap di pulau Ekerö di Stockholm County.

Fältskog berhenti merakam muzik selama 16 tahun sehingga dia mengeluarkan album baharu, My Coloring Book, pada tahun 2004. Dia kembali pada tahun 2013 dengan A, album solo carta tertinggi UK setakat ini. ABBA telah berubah sejak itu, dan Fältskog telah menyambung semula peranannya sebelum ini dengan kumpulan itu.

Kehidupan dan kerjaya sunting

Kehidupan awal sunting

Agneta Åse Fältskog dilahirkan di Jönköping pada 5 April 1950. Beliau merupakan anak pertama daripada dua anak perempuan pengurus gedung serbaneka Knut Ingvar Fältskog (1922–1995) dan isterinya Birgit Margareta Johansson (1923–1994). Ingvar menunjukkan minat yang tinggi dalam muzik dan perniagaan pertunjukan, dan Birgit mengabdikan dirinya kepada anak-anak dan rumah tangganya. Adik perempuan Fältskog, Mona, dilahirkan pada tahun 1955.

Fältskog menulis lagu pertamanya pada usia enam tahun, bertajuk "Två små troll" ("Two Small Trolls"). Pada tahun 1958, dia mula mengambil pelajaran piano, dan juga menyanyi dalam koir gereja tempatan. Pada awal tahun 1960, Fältskog membentuk trio muzikal, Cambers, bersama rakannya Lena Johansson dan Elisabeth Strub. Mereka membuat persembahan secara tempatan di tempat kecil dan tidak lama kemudian dibubarkan kerana kekurangan pertunangan. Pada usia 15 tahun, Fältskog memutuskan untuk meninggalkan sekolah dan meneruskan kerjaya.

Fältskog memetik Connie Francis, Marianne Faithfull, Aretha Franklin dan Lesley Gore sebagai pengaruh muziknya yang paling kuat.

Perkembangan kerjaya di Sweden (1966–1971) sunting

 
Fältskog pada 1972

Fältskog bekerja sebagai jurutelefon untuk firma kereta sambil membuat persembahan dengan kumpulan tarian tempatan yang diketuai oleh Bernt Enghardt. Band itu tidak lama kemudian menjadi begitu popular sehingga dia terpaksa membuat pilihan antara pekerjaannya dan kerjaya muziknya. Dia terus menyanyi dengan band Bernt Enghardt selama dua tahun. Pada masa itu, Fältskog berpisah dengan teman lelakinya Björn Lilja; peristiwa ini memberi inspirasi kepadanya untuk menulis lagu, "Jag var så kär" ("I Was So in Love"), yang tidak lama kemudian membawanya ke media massa.

Pada masa itu, Karl Gerhard Lundkvist, saudara kepada salah seorang ahli kumpulan itu, bersara daripada kerjaya rock dan rollnya yang berjaya dan mula bekerja sebagai pengeluar rekod di Cupol Records. Enghardt menghantarnya rakaman demo kumpulan itu, tetapi Lundkvist hanya menunjukkan minat terhadap Fältskog dan lagunya. Dia bimbang kerana dia tidak berminat dengan kumpulan itu, dan mereka tidak termasuk dalam rekod. Bagaimanapun, dia memutuskan untuk menerima tawaran itu dan menandatangani kontrak rakaman dengan Cupol Records.

Single debutnya yang ditulis sendiri "Jag var så kär" telah dirakam pada 16 Oktober 1967 dan dikeluarkan melalui Cupol Records pada bulan berikutnya. Ia mendahului Carta Sweden pada 28 Januari 1968 dan terjual lebih daripada 80,000 salinan. Dia juga menyerahkan lagu "Försonade" ("Reconciled") kepada Melodifestivalen, lagu awal Sweden untuk Peraduan Lagu Eurovision, tetapi ia tidak dipilih untuk perlawanan akhir. Fältskog mengembangkan kerjaya sebagai salah seorang artis muzik pop paling popular di Sweden, mengambil bahagian dalam rancangan khas televisyen tentang komposer Sweden Jules Sylvain pada tahun 1969. Pada tahun yang sama, dia mengeluarkan single "Zigenarvän" ("Gypsy Friend") mengenai seorang gadis muda yang menghadiri sebuah Perkahwinan Gypsy dan jatuh cinta dengan abang pengantin perempuan. Pembebasannya bertepatan dengan perdebatan hangat tentang Gypsies dalam media Sweden, dan Fältskog dituduh sengaja cuba mencari wang daripada situasi itu dengan menulis lagu itu.

Kejayaan Fältskog berterusan sepanjang akhir 1960-an. Dia bertemu penulis lagu/pengeluar Jerman Dieter Zimmermann, yang mana dia bertunang. Oleh itu, albumnya mencapai carta Jerman, dan Zimmermann berjanji dia akan mencapai kejayaan besar di Jerman. Walau bagaimanapun, apabila dia pergi ke sana dan bertemu dengan pengeluar rekod, usaha itu tidak produktif; Fältskog enggan memenuhi permintaan pengeluar, menyifatkan bahan pilihan mereka sebagai "mengerikan". Dia segera menamatkan pertunangannya dengan Zimmermann dan kembali ke Sweden.

Pada tahun 1970, dia mengeluarkan "Om tårar vore guld" ("Jika Air Mata Adalah Emas"). Komposer Denmark Per Hviid mendakwa bahawa dia menggunakan 22 bar daripada gubahannya "Tema" ("Tema"), walaupun ia ditulis pada tahun 1950-an dan tidak pernah dirakam. Kes itu berlarutan sehingga 1977 apabila penyelesaian dicapai dan Fältskog membayar pemuzik Denmark itu SEK 5,000,000.

Fältskog bersama Peter Winsnes dalam Jesus Christ Superstar pada tahun 1972

Pada tahun 1972, Fältskog menggambarkan Mary Magdalene dalam produksi Sweden muzik hit antarabangsa Jesus Christ Superstar.

First marriage and years with ABBA (1971–1982) sunting

 
Fältskog and Anni-Frid Lyngstad di The Eddy Go Round Show, 1974

Fältskog bertemu Björn Ulvaeus, ahli Hootenanny Singers, buat kali pertama pada tahun 1968 dan kemudian sekali lagi pada tahun 1969. Hubungannya dengan Ulvaeus, serta persahabatannya dengan Anni-Frid Lyngstad dan Benny Andersson, dengan siapa Ulvaeus sudah menulis lagu , akhirnya membawa kepada pembentukan ABBA. Fältskog dan Ulvaeus berkahwin pada 6 Julai 1971 di kampung Verum, dengan Andersson memainkan organ di majlis perkahwinan mereka. Anak pertama mereka, Linda Elin Ulvaeus, dilahirkan pada 23 Februari 1973, dan anak lelaki mereka Peter Christian Ulvaeus pada 4 Disember 1977. Selepas tujuh tahun perkahwinan, pasangan itu memutuskan untuk berpisah pada akhir 1978 dan memfailkan perceraian pada Januari 1979. Perceraian itu telah dimuktamadkan pada Julai 1980. Kedua-dua Fältskog dan Ulvaeus bersetuju untuk tidak membiarkan perkahwinan mereka yang gagal mengganggu tanggungjawab mereka dengan ABBA. Kegagalan perkahwinan mereka memberi inspirasi kepada Ulvaeus untuk menulis lirik "The Winner Takes It All".

 
Fältskog pada konsert pembukaan Jelajah Eropah dan Australia ABBA di Oslo, 28 Januari 1977.

Sebagai ahli ABBA, Fältskog juga dikenali sebagai Anna di beberapa negara.

Pada tahun 1975, dalam tempoh yang sama dengan rakan kumpulannya Anni-Frid Lyngstad merakamkan album nombor satu Swedennya Frida ensam, Fältskog merakam dan menghasilkan album solonya Elva kvinnor i ett hus. Album ini kedua-duanya dirakam antara sesi dan promosi untuk album ABBA Waterloo dan ABBA. Album Fältskog menghabiskan 53 minggu di carta album Sweden (lebih lama daripada mana-mana album ABBA), tetapi gagal mencapai Top 10, memuncak di No.11. Ia mengandungi tiga lagi entri Svensktoppen untuk Fältskog: versi bahasa Swedennya bagi "SOS" ABBA (juga No. 4 pada carta jualan tunggal); "Tack För En Underbar Vanlig Dag"; dan "Doktorn!". Kecuali untuk "SOS", semua lagu mempunyai lirik oleh Bosse Carlgren dan muzik oleh Fältskog sendiri. Penciptaan album itu telah dijalankan sejak 1972 apabila Fältskog mula menulis lagu-lagu, tetapi ia ditangguhkan kerana kerja dengan ABBA dan kehamilannya.

Pada tahun 1974, Fältskog dan Carlgren bersetuju dengan konsep untuk album itu; ia harus terdiri daripada 12 lagu, setiap satu dinyanyikan oleh 12 watak wanita yang tinggal di bangunan pangsapuri yang sama. Bagaimanapun, pada akhirnya, hanya 11 lagu yang dipaparkan dalam album itu, dan konsep itu tidak dibangunkan sepenuhnya. Fältskog mempunyai suara soprano dan julatnya berkembang dari D3 ke E♭6.

 
Fältskog in 1979

Antara tahun 1968 dan 1980, Fältskog mempunyai sejumlah 18 penyertaan pada carta radio Svensktoppen, bermula dengan single sulung "Jag var så kär" pada Januari 1968 (kedudukan puncak No. 1) dan berakhir dengan "När du tar mig i din famn" ("Apabila Anda Bawa Saya dalam Pelukan Anda") daripada kompilasi Tio år med Agnetha pada Januari 1980 (kedudukan puncak No. 1). 18 entri ini, yang kebanyakannya digubah atau ditulis bersama oleh Fältskog sendiri, menghabiskan masa selama 139 minggu pada carta pada masa ini, dengan hit terbesar ialah "Om tårar vore guld" 1970-an (No. 1, 15 minggu) .

Fältskog juga merakamkan album Krismas Sweden Nu tändas tusen juleljus dengan anak perempuan Linda Ulvaeus yang memuncak di No. 6 pada carta album Sweden pada Disember 1981.

Fältskog mengambil bahagian dalam Melodifestivalen sekali lagi, walaupun hanya sebagai komposer. Pada tahun 1981, dia menulis balada "Men natten är vår" ("But the Night Is Ours") dengan lirik oleh Ingela Forsman, tetapi daripada menyanyikan lagu itu sendiri dalam pertandingan itu, dia memilih bakat baharu Kicki Moberg. Lagu itu menduduki tempat ke-9 daripada 10. Single, yang dihasilkan oleh Fältskog di Polar Studios dengan pemuzik yang sama seperti pada rakaman ABBA kontemporari, disokong dengan versi Sweden "I'm Still Alive", bertajuk "Här är mitt liv" ("Here Is My Life"), lagu yang dia sendiri telah mempersembahkan dalam versi bahasa Inggerisnya (lirik oleh bekas suami Björn Ulvaeus) semasa jelajah dunia ABBA pada tahun 1979.

Rakaman lagu Moberg kekal sebagai satu-satunya versi yang dikeluarkan secara rasmi setakat ini.

Fältskog menyanyikan bahagian solo dalam lagu ABBA berikut:"Disillusion" (satu-satunya lagu ABBA yang ditulis olehnya, lirik oleh Björn), "I Am Just A Girl", "Hasta Mañana", "Dance (While the Music Still Goes On)", "SOS", "I've Been Waiting For You", "When I Kissed the Teacher", "My Love, My Life", "Take A Chance On Me", "The Name of the Game", "Move On", "Thank You for the Music", "Get on the Carousel", "Chiquitita", "Lovelight", "As Good As New", "If It Wasn't for the Nights", "Kisses Of Fire", "Dream World", "Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)", "The Way Old Friends Do", "The Winner Takes It All", "Happy New Year", "Lay All Your Love On Me", "Head Over Heels", "One of Us", "Soldiers", "Slipping Through My Fingers", "Just Like That" (never officially released in its entirety by the group), "I Am The City", "Under Attack", "The Day Before You Came", "Don't Shut Me Down", "I Can Be That Woman" dan "Keep an Eye on Dan".

Pembangunan kerjaya solo (1982–1988) sunting

Walaupun tiada pengumuman rasmi dibuat, ABBA secara berkesan dibubarkan pada akhir 1982 hingga awal 1983. Pada penghujung 1982, Fältskog berduet dengan penyanyi Sweden (dan bekas vokalis sokongan ABBA) Tomas Ledin pada lagu berjudul "Never Again", yang menjadi Top Lima hit di Sweden, dan Top 10 di Norway, Belgium dan Finland. Lagu itu juga dikeluarkan dalam versi bahasa Sepanyol, bertajuk "Ya Nunca Más". Pada musim panas tahun yang sama, Fältskog mempunyai peranan utama dalam filem Sweden Raskenstam.

Pada Mei 1983, Fältskog mengeluarkan album solo pertama selepas ABBA, Wrap Your Arms Around Me, yang diterbitkan oleh Mike Chapman. Album ini menjadi hit sederhana di Amerika Utara dan Australia tetapi mencapai kawasan teratas carta di seluruh Eropah, termasuk No. 1 di Sweden, Norway, Finland, Belgium dan Denmark (di mana ia menjadi album terlaris tahun ini) , 5 teratas di Jerman, Belanda dan Perancis dan No. 18 di UK. Album ini mencapai jualan sebanyak 1.5 juta salinan pada tahun pertama. Dua single daripada album itu menjadi hits di benua Eropah: "The Heat Is On" menjadi hit No. 1 di Sweden, Denmark, Norway, Finland, dan Belgium dan No. 2 di Belanda dan Jerman. Lagu itu mencapai kemuncaknya di No. 35 di UK (dan merupakan carta tertinggi Fältskog dan hanya 40 Teratas UK yang mendapat hit sehingga 2004). Lagu tajuk album itu mencapai No. 1 di Belgium dan memuncak di No. 4 di Belanda. Di Amerika Utara, lagu album "Can't Shake Loose" dikeluarkan sebagai single pendahuluan, mencapai No. 29 di Billboard Hot 100, dan No. 23 pada carta single RPM Top 50 di Kanada.

Album studio Fältskog seterusnya, Eyes of a Woman, yang diterbitkan oleh Eric Stewart 10cc, dikeluarkan pada Mac 1985. "Dia cukup berpuas hati untuk menghiasi karya pelbagai manusia lain yang lebih rendah dengan suaranya yang rapi dan manis," tulis Barry McIlheney dalam Melody Maker. Album ini terjual dengan baik di beberapa bahagian Eropah, memuncak di No. 2 di Sweden dan mencapai 20 Teratas di Norway dan Belgium, tetapi mencapai 40 Terbaik UK hanya selama seminggu. Album itu terjual sehingga 800,000 salinan. Single utama yang ditulis sendiri "I Won't Let You Go" mencapai kejayaan sederhana di Eropah, mencapai No. 6 di Sweden, No. 18 di Belanda dan No. 24 di Jerman Barat.

Pada tahun 1986, Fältskog merakamkan satu lagi duet, "The Way You Are", dengan penyanyi Sweden Ola Håkansson, yang menjadi satu lagi hit No. 1 di Sweden, Norway dan Brazil.

Pada awal tahun 1987, Fältskog merakam album Kom följ med i vår karusell ('Come Join Us On Our Carousel') bersama anaknya Christian. Album itu mengandungi lagu untuk kanak-kanak dan dinyanyikan dalam bahasa Sweden. Agnetha merakam duet bersama anaknya dan koir kanak-kanak untuk album itu. Pada tahun 1988, ia telah dicalonkan untuk Grammis hadiah muzik Sweden dalam kategori 'Barn' (Untuk Kanak-kanak).

Pada musim panas 1987, Fältskog mengembara ke Malibu, California untuk merakam album solo keempat selepas ABBA, I Stand Alone, diterbitkan oleh Peter Cetera (dahulunya daripada kumpulan Chicago) dan Bruce Gaitsch, yang telah bekerjasama dalam La Isla Bonita Madonna. Dikeluarkan pada bulan November tahun itu, I Stand Alone adalah hit kecil di Eropah, kecuali di Sweden, di mana ia menghabiskan lapan minggu di No. 1 dan menjadi album terlaris pada tahun 1988. Lebih daripada 300,000 salinan telah dijual di seluruh Scandinavia. Menurut Hans Englund, ketua WEA Sweden, lebih daripada 800,000 salinan telah dijual di seluruh dunia. Walau bagaimanapun, dari segi carta di luar Scandinavia, hasilnya kurang memberangsangkan.

Single "I Wasn't the One (Who Said Goodbye", di mana Fältskog berduet dengan Peter Cetera, dikeluarkan terutamanya di Amerika Utara, dan menjadi single solo keduanya untuk carta di Billboard Hot 100, memuncak di No. 93 Ia juga merupakan Top 20 Billboard Dewasa Kontemporari hit. Lagu itu (bersama-sama dengan "The Last Time" sebagai "La Última Vez") juga dirakam dalam bahasa Sepanyol untuk pasaran Amerika Latin sebagai "Yo No Fui Quién Dijo Adiós". Fältskog enggan mempromosikan album itu dalam rancangan TV utama di Jerman Barat, tetapi dia membuat lawatan promosi ke London pada Februari 1988, muncul di Terry Wogan Show.

Hiatus daripada rakaman (1988–2004) sunting

Selepas keluaran I Stand Alone, Fältskog telah berehat selama 17 tahun daripada industri muzik, di mana dia membuat beberapa penampilan awam dan menumpukan banyak masanya untuk astrologi, yoga dan menunggang kuda di rumah desanya yang terpencil di Ekerö.

Pada tahun 1990, Fältskog berkahwin dengan pakar bedah Sweden, Tomas Sonnenfeld, tetapi pasangan itu bercerai pada tahun 1993.

Pada tahun 1994, ibu Fältskog meninggal dunia akibat bunuh diri dengan melompat dari balkoni pangsapuri Jönköpingnya. Fältskog's resulting depression worsened a year later when her father died.Semua rencana kekurangan rujukan yang boleh dipercayai[sumber lebih baik diperlukan]

Pada tahun 1997, Fältskog memulakan hubungan dengan pemandu forklift Belanda, Gert van der Graaf. Selepas Fältskog memutuskan untuk memutuskan hubungan itu pada tahun 1999, dia mengintainya lebih jauh di rumah agamnya, menyebabkan mahkamah mengeluarkan Van der Graaf dengan perintah sekatan dan menghantarnya ke Belanda pada tahun 2000. Kembali dekat dengan rumahnya pada tahun 2003, dia ditangkap dan kemudian dilarang memasuki Sweden. Pada tahun 2005, perintah larangan dari Sweden telah tamat, dan dalam beberapa bulan Van der Graaf sekali lagi dilihat berhampiran ladang Fältskog di Ekerö.

Pada tahun 1996, autobiografinya Som jag är diterbitkan dalam bahasa Sweden (dan dalam bahasa Inggeris pada tahun berikutnya bertajuk As I Am), diikuti dengan beberapa CD kompilasi rakaman Sweden dan Inggerisnya, termasuk yang dipanggil My Love, My Life yang dipilih oleh Fältskog. muzik itu sendiri. Peminat mengalu-alukan autobiografi itu. Buku ini telah dikemas kini pada tahun 1998 dan dikeluarkan di seluruh dunia melalui Virgin Publishing, menjual lebih 50,000 salinan.

Kembali ke muzik dan penampilan awam terpilih (2004–2010) sunting

 
Fältskog pada 2008

Pada April 2004, Fältskog mengeluarkan single baharu, "If I Thought You'd Ever Change Your Mind" (muka depan lagu yang asalnya dirakam oleh Cilla Black). Ia mencapai kemuncaknya di No. 2 di Sweden dan menjadi single UK carta tertinggi Fältskog setakat ini, mencapai No.11. Seminggu kemudian, album My Coloring Book, koleksi muka depan Fältskog klasik 1960-an, telah dikeluarkan, mendahului carta di Sweden, mencecah Lima Terbaik di Finland dan Denmark, dan memuncak di No. 6 dan No. 12 di Jerman dan UK masing-masing. Tajuk lagu, "My Colouring Book", adalah muka depan lagu yang asalnya dirakam oleh Barbra Streisand. Pemerhati mencadangkan bahawa "masa tidak mengurangkan suaranya yang sempurna." Mengulas keluaran dalam The Guardian, Caroline Sullivan menulis: "Agnetha Fältskog mempunyai kelemahan yang berada di bawah kulit lagu. Dia mungkin menipu perkara kecil dengan tidak memasukkan bahan asli pada koleksi kulit muka depan tahun 1960-an ini, tetapi jika sesiapa boleh melakukan keadilan kepada orang-orang seperti "Sealed with a Kiss", itu dia. Sentimeniti yang melambung tinggi membangkitkan Cilla Black dan Sandie Shaw dalam gaya berskirt mini mereka, dan saya tidak mengatakannya dengan mudah." Keluaran itu menarik perhatian media di seluruh Eropah, tetapi Fältskog dengan tegas enggan terlibat dalam sebarang promosi meluas album itu.

Keluaran single kedua daripada album, "When You Walk in the Room", memuncak di No.11 di Sweden dan memasuki Top 40 UK di No. 34 (yang masih lebih tinggi daripada mana-mana single UKnya pada 1980-an). "Sometimes When I'm Dreaming", yang asalnya dirakam oleh Art Garfunkel, gagal dikeluarkan sebagai single ketiga.

Tidak lama selepas keluaran ini, untuk separuh akhir Peraduan Lagu Eurovision 2004, yang diadakan di Istanbul 30 tahun selepas ABBA memenangi pertandingan di Brighton, Fältskog muncul secara ringkas dalam video komedi khas yang dibuat untuk aksi interval, bertajuk "Video Terakhir Kami ". Keempat-empat ahli kumpulan itu muncul secara ringkas dalam peranan kameo, begitu juga penyanyi dan pelakon Cher dan pelawak Rik Mayall.

Pada tahun 2004, Fältskog telah dicalonkan untuk Artis Nordic Terbaik di Anugerah Muzik Nordic, dan pada Krismas tahun itu, dia memberikan temu bual yang meluas (yang pertama dalam beberapa tahun) yang difilemkan oleh TV Sweden. Pada masa yang sama, Sony Music mengeluarkan set berkotak 6-CD yang dihasilkan secara mewah yang terdiri daripada kerjaya solo Sweden Fältskog (kebanyakannya sebelum ABBA), dengan lima album solo asal: 1968, 1969, 1970, 1971, dan album 1975nya dirakam dan dikeluarkan semasa dia masa dengan ABBA – ditambah cakera kompilasi tambahan dengan trek bonus.

Pada tahun 2005, Fältskog muncul bersama bekas rakan kumpulannya pada pembukaan Mamma Mia! muzikal di Stockholm, dan bersama bekas suami Björn, turut menghadiri pertunjukan terakhir pada Januari 2007.

Pada Oktober 2008, album kompilasi baru, My Very Best, telah dikeluarkan di Sweden. CD berganda itu mengandungi lagu hit Sweden (CD 1) dan bahasa Inggeris (CD 2) daripada kerjaya solonya dari 1967 hingga 2004. Ia mencapai No. 4 pada carta album Sweden dan mendapat perakuan emas dalam minggu pertama keluarannya.

Pada 4 Julai 2008, Fältskog menyertai bekas rakan kumpulannya di tayangan perdana Sweden versi filem Mamma Mia!, yang diadakan di Teater Rival (milik Andersson) di Mariatorget, Stockholm. Fältskog tiba bersama Lyngstad dan bintang filem Meryl Streep, ketiga-tiga mereka menari di hadapan ribuan peminat sebelum menyertai bintang lain filem itu dan Andersson dan Ulvaeus di balkoni hotel untuk gambar pertama keempat-empat ahli ABBA bersama-sama dalam 22 tahun.

Pada Januari 2009, Fältskog muncul di atas pentas bersama Lyngstad di Anugerah Rockbjörnen Sweden untuk menerima anugerah kehormat seumur hidup untuk ABBA.

 
Fältskog di Stockholm Pride 2013

Pada Februari 2010, ABBA World, pameran berjuta-juta Pound (dalam nilai kewangan) yang luas, memulakan kerjaya di Mahkamah Earls London dan termasuk temu bual yang meluas dengan Fältskog yang difilemkan di Sweden pada musim panas sebelumnya. Untuk pelancaran pameran di Melbourne, dia merakam filem pembukaan yang ringan bersama bekas rakan sekerja ABBA Benny Andersson, yang dirakam di Stockholm pada Jun 2010.

Pada Oktober 2010, Fältskog menghadiri pembukaan Mamma Mia! muzikal di Denmark bersama bekas suami, Björn Ulvaeus.

A, ABBA Voyage dan A+ (2013–sekarang) sunting

Pada Mei 2013, Fältskog mengeluarkan album baharu bernama A, yang diterbitkan oleh Jörgen Elofsson dan Peter Nordahl. Di UK, single pertama, "When You Really Loved Someone", telah dikeluarkan sebelum ini untuk dimuat turun pada 11 Mac, dengan video yang disertakan juga dikeluarkan pada hari yang sama. Di Jerman, single pertama ialah "The One Who Loves You Now", dan ia juga dikeluarkan untuk dimuat turun pada 11 Mac 2013. Album ini termasuk duet dengan Gary Barlow dari Take That, yang dipanggil "I Should've Followed You Home" . Pada Jun 2013, pegawai dari Universal Records di Belanda berkata 600,000 salinan A telah dijual dalam dua bulan pertama selepas dikeluarkan. Album ini berjaya menduduki 5 teratas di banyak wilayah, termasuk Sweden, Norway, Jerman, Denmark, Switzerland, Belanda, Belgium, Austria, New Zealand dan Australia. Ia mencatatkan di No. 6 di United Kingdom (tempat tertinggi beliau pernah berada di wilayah itu). Beberapa minggu selepas dikeluarkan, sebuah TV khas yang dibuat oleh BBC membantu album itu mencapai kedudukan No. 6 dalam carta album UK untuk kali kedua. Single pertama daripada album yang akan dikeluarkan di AS, "Dance Your Pain Away", dikeluarkan pada 28 Mei 2013. Single digital itu termasuk dua campuran baharu oleh Smash Mode. "Dance Your Pain Away" telah dikeluarkan di peringkat antarabangsa sebagai single pada 15 Julai 2013.

Pada 17 Mei 2013, Fältskog telah dianugerahkan Anugerah Memorial Kai Gullmar SKAP 2013 di pesta pelepasan Stockholm untuk A. Pada 12 November 2013, Fältskog menyanyi secara langsung di atas pentas buat kali pertama dalam 25 tahun di konsert BBC Children in Need Rocks 2013 di London; dia menyanyikan duet dengan Gary Barlow, penganjur acara itu, mempersembahkan single "I Should've Followed You Home" daripada album Agnetha 'A'. Pada 18 November 2013, untuk mempromosikan lagu itu, video untuk "I Should've Followed You Home" telah dirakam pada hari yang sama dengan keluaran tunggal. Walaupun single itu dikeluarkan di kebanyakan negara pada November 2013, tayangannya di United Kingdom telah ditangguhkan. Dia juga memenangi Album Wanita Terbaik - Scandipop Tahunan Ke-6 2014 dan dicalonkan untuk anugerah ECHO Jerman 2014 dalam kategori Artis Rock/Pop Antarabangsa.

Pada April 2016, biografi baharu Fältskog oleh Daniel Ward, Agnetha Fältskog – The Girl with the Golden Hair, telah diterbitkan di UK.

Pada musim panas 2017, Faltskög menyertai rakan kumpulan ABBAnya Frida Lyngstad, Björn Ulvaeus dan Benny Andersson untuk merakam dua lagu baharu, "I Still Have Faith in You" dan "Don't Shut Me Down". Lagu-lagu ini dimaksudkan untuk menjadi sebahagian daripada rancangan TV bertemakan ABBA yang akhirnya dibuang dan digantikan dengan rancangan Voyage yang lebih bercita-cita tinggi, sarat dengan digital.

Pada 2 September 2021, melalui YouTube Livestream, ABBA mengumumkan residensi konsert maya mereka yang akan datang "ABBA Voyage", serta pelancaran album eponim, yang dirakam antara 2017 dan 2021. Rekod baharu, album studio pertama mereka dalam tempoh 40 tahun, menampilkan sepuluh lagu, termasuk "I Still Have Faith In You" dan "Don't Shut Me Down", yang pertama kali ditayangkan dalam acara Livestream yang disebutkan di atas dan dikeluarkan sebagai single A dua sisi. Pada 5 November 2021, album Voyage telah dikeluarkan di seluruh dunia. Pada 27 Mei 2022, ABBA Voyage dibuka di tempat yang dibina khas bernama Arena ABBA di Taman Olimpik Queen Elizabeth di London.

Sumber media sosial rasmi Fältskog telah dikemas kini pada 23 Ogos 2023 membayangkan album/single baharu yang dipanggil "Where Do We Go From Here?". Lagu baharu itu telah dikeluarkan pada 31 Ogos 2023, dan ditayangkan di radio pada rancangan Zoe Ball's Breakfast di BBC Radio 2. Albumnya berjudul A+, yang akan dikeluarkan pada 13 Oktober 2023, turut diumumkan.

Kehidupan peribadi sunting

Pada 6 Julai 1971, Fältskog berkahwin dengan Björn Ulvaeus. Mereka mempunyai dua anak: Linda Elin Ulvaeus (lahir 23 Februari 1973) dan Peter Christian Ulvaeus (lahir 4 Disember 1977). Pasangan itu mengumumkan perpisahan mereka pada Januari 1979, dan perceraian mereka dimuktamadkan pada Julai 1980.

Perpisahan Fältskog dari Ulvaeus pada tahun 1979 sangat mempengaruhinya, dan dia memerlukan terapi selepas itu. Perkahwinan keduanya pada tahun 1990 dengan Tomas Sonnenfeld diadakan secara tertutup dan hanya diketahui umum apabila mereka bercerai tiga tahun kemudian.Semua rencana kekurangan rujukan yang boleh dipercayai[sumber lebih baik diperlukan] Kes bunuh diri ibunya pada 1994 dan kematian bapanya pada tahun berikutnya turut berlaku dirahsiakan.

Fältskog kini menetap di Ekerö, Daerah Stockholm. Anak perempuannya, Linda, juga tinggal di Ekerö bersama keluarganya. Fältskog mempunyai empat cucu.Templat:Sumber utama sebaris

Fältskog mempunyai ketakutan untuk terbang, yang bertambah buruk semasa jelajah Amerika ABBA 1979, apabila pesawat kumpulan itu, yang menuju ke Boston, Massachusetts, kekurangan bahan api, melanda puting beliung dan melakukan pendaratan kecemasan. Fältskog berkata pada 2013 bahawa dia memerlukan terapi untuk menangani ketakutan itu. Semasa kerjaya solonya, Fältskog akan sentiasa mengembara dengan bas dan mengalami kemalangan bas di lebuh raya Sweden pada tahun 1983.

Diskografi sunting

Swedish-language albums

English-language albums

Album berbahasa Jerman
  • Geh' Mit Gott (1994)
  • Die Deutschen Singles (2014) (Quaver Records QR 20140001)

Filemografi sunting

Year Title Role Notes
1977 ABBA: The Movie Herself
1982 Nöjesmaskinen (Guest appearance)
1983 Raskenstam Lisa Mattson Alternative title: Casanova of Sweden

Bibliografi sunting

  1. ^ "Agnetha Fältskog". ABBA (dalam bahasa Inggeris). 2018-04-13. Dicapai pada 2024-03-11.