Al-Zubair bin Abdul Muttalib

Al-Zubair bin Abdul Muttalib (Arab: الزبير بن عبد المطلب, rumi: al-Zubayr ibn ʿAbd al-Muṭṭalib) ialah anak kepada Abdul Muttalib dan Fatima binti Amr, dan oleh itu, bapa saudara Nabi Muhammad. Beliau ialah saudara kandung kepada Abu Talib dan bapa Muhammad, Abdullah.[1]

Al-Zubair bin Abdul Muttalib
الزبير بن عبد المطلب
Terkenal keranaBapa Abdullah bin Abdul Muttalib
PasanganAtika binti Abi Wahb
Anak-anak
  • Duba'a
  • Umm al-Hakam
  • Umm al-Zubayr
  • Abdullah
Ibu bapa
Saudara
Senarai

Biografi sunting

Beliau berkahwin dengan Atika binti Abi Wahb dari bani Makhzum, dan mereka mempunyai empat anak perempuan dan seorang anak lelaki.

  1. Duba'a, yang berkahwin dengan Miqdad bin Aswad dan mempunyai dua anak, Abdullah dan Karima.[2]
  2. Ummu al-Hakam (atau Ummu Hakim), yang berkahwin dengan Rabi'ah ibn al-Harith dan mempunyai sembilan orang anak.
  3. Safiya.
  4. Ummu al-Zubair.[3][4]
  5. Abdullah.[5]

Selepas kematian abang sulungnya, Harith, Al-Zubair adalah pendukun keluarga seterusnya. Bersama saudaranya Abu Talib, beliau memikul tanggungjawab terhadap kewajipan keluarga menyediakan makanan dan minuman untuk jemaah haji. Beliau juga berkongsi penjagaan bersama Muhammad pada masa muda. Dikatakan bahawa beliau membawa baginda dalam perjalanan ke Yaman pada sekitar 584 M.[6]

Satu hadis lemah berdasarkan Ibn Katsir menyatakan bahawa beliau meninggal dunia pada sekitar 585 M.[7] Ini bercanggah dengan beberapa tradisi yang menunjukkan bahawa beliau masih hidup bertahun-tahun kemudian.

Al-Zubayr adalah pengasas tarekat kesatria dikenali sebagai Hilf al-Fudul. Ini adalah gerakan yang dibentuk di Mekah pada Mei 591 demi mengekang keganasan dan ketidakadilan.[8][9]

Al-Zubair adalah antara ramai warga Quraisy yang mengambil bahagian dalam pembinaan semula Kaabah pada 605 M. Pada mulanya mereka takut memulakan pembinaan kerana seekor ular besar tinggal di tempat itu. Pada suatu hari seekor helang membawa ular itu, menjadikan para pembina bebas bekerja. Al-Zubair, yang sangat terpesona dengan peristiwa ini, mengarang sebuah puisi yang menggambarkan bagaimana " helang turun, terus ke dalam tusukannya; ia membawanya pergi ..."[10]

Rujukan sunting

  1. ^ Abdulmalik ibn Hisham. Notes to Ibn Ishaq's Life of Muhammad. Translated by Guillaume, A. (1955). The Life of Muhammad, p. 707, note 97. Oxford: Oxford University Press.
  2. ^ "Duba'a bint Az-Zubair". Welcome to Muslim Scholars Database from Arees (dalam bahasa Arab). 2010-04-16. Dicapai pada 2022-10-01.
  3. ^ Muhammad ibn Saad. Kitab al-Tabaqat al-Kabir, vol. 8. Translated by Bewley, A. (1995). The Women of Madina, pp. 34-35. London: Ta-Ha Publishers.
  4. ^ See also Muhammad ibn Ishaq. Sirat Rasul Allah. Translated by Guillaume, A. (1955). The Life of Muhammad, p. 522. Oxford: Oxford University Press.
  5. ^ "Abdullah bin Az-Zubair". Welcome to Muslim Scholars Database from Arees (dalam bahasa Arab). 2010-04-16. Dicapai pada 2022-10-01.
  6. ^ Ismail ibn Umar ibn Kathir. Al-Sira al-Nabawiyya. Translated by Le Gassick, T. (1998). The Life of the Prophet Muhammad, vol. 1, p. 166. Reading, U.K.: Garnet Publishing.
  7. ^ Ibn Kathir/Le Gassick, vol. 1 p. 166.
  8. ^ Muhammad ibn Saad. Kitab al-Tabaqat al-Kabir, vol. 1. Translated by Haq, S. M. (1967). Ibn Sa'ad's Kitab al-Tabaqat al-Kabir, Volume I, Parts I & II, p. 144. Delhi: Kitab Bhavan.
  9. ^ Ibn Kathir/Le Gassick, vol. 1 p. 186.
  10. ^ Ibn Ishaq/Guillaume pp. 84-87.