Alexander Yurevich Borodai ( Rusia : Александр Юрьевич Бородай ) adalah Perdana Menteri bagi Republik Rakyat Donetsk yang menuntut kemerdekaan dari Ukraine.Dia diangkat ke jawatan itu oleh Majlis Tertinggi Republik itu pada tanggal 16 Mei 2014. Borodai seorang Rusia, sebelumnya menjadi penasihat politik Sergey Aksyonov , Perdana Menteri Republik Crimea .

Alexander Borodai
Александр Бородай.jpg
1st Prime Minister of Donetsk People's Republic[1]
PresidenDenis Pushilin
Makovitch (Макович, Владимир Иванович)
Didahului olehInaugural
Butiran peribadi
KewarganegaraanRusia Russian

PersonalSunting

Alexander Borodai tinggal di Moskow, Soviet Union Dia anak Yury Borodai (1934-2006), seorang sarjana jurusan falsafa.

Kerjaya dan pendidikanSunting

Borodai mendapat Sarjana Falsafah dari Moscow State University . Menurut media Rusia, dia dilantik wakil Pengarah FSB Keamanan Negara Rusia pada 2002 pada usia 35. Ketika dia berpangkat major jenderal. Borodai diberhentikan kerana berlaku penipuan. Saat ini beliau menjadi perunding / konsultan di Moskow dan bekerja di sebuah dana pelaburan.

NasionalismeSunting

Pada 1990-an dia digelar 'ultranasionalis' oleh media Zavtra (Завтра - "Tomorrow"), dijalankan oleh jurnalis Alexander Prokhanov .

Pada Desember 2011, Borodai dan Prokhanov melancarkan channel web TV "Patriotik" Den-TV ("Day"). Antara program Den-TV ialah Konstantin Dushenov, yang sebelumnya telah dipenjara selama anti hasutan Semitik / Yahudi.

PolitikSunting

Borodai mendakwa dirinya sebagai "Konsultan profesional" dalam 'konflik etnik' kepada wartawan.

CrimeaSunting

Borodai bekerja sebagai penasihat Gabenor Crimea yang ditunjuk oleh Sergei Aksyonov . Borodai mendakwa dirinya bekerja sebagai "strategi politik" selama di Crimea oleh Rusia .Selain mendakwa menjadi orang penting Republik Donetsk.

DonetskSunting

Setelah 2014 Referandum Status Donetsk, dia dilantik menjadi Perdana Menteri dan mengisytiharkan Republik Rakyat Donetsk.

RujukanSunting