Templat:Use Australian English

Alfred Shout
Gambar tidak rasmi seorang lelaki dalam seragam ketenteraan yang bersandar di dinding parit.
Alfred Shout di Pos Quinn, Gallipoli, 7 Jun 1915.
UnitBatalion Pertama (1914–1915)



Alfred John Shout, VC, MC (8 Ogos 1882 - 11 Ogos 1915) merupakan seorang askar kelahiran New Zealand dan penerima Victoria Cross (VC), anugerah tertinggi untuk keberanian "di hadapan musuh" yang dianugerahkan kepada ahli tentera British dan Commonwealth. Shout menerima anugerah VC secara anumerta untuk tindakannya di Lone Pine pada Ogos 1915, semasa Kempen Gallipoli dalam Perang Dunia Pertama. Setelah pasukan Ottoman menyerang balik dan merebut bahagian besar garis depan Australia, Shout mengumpulkan beberapa orang askar dan menyerang satu terusan dengan melemparkan bom. Beliau membunuh lapan askar Turki, dan berjaya menyerang dan merebut semula terusan tersebut. Dalam tindakan serupa pada hari yang sama, dan dengan bantuan pegawai lain, beliau merebut kembali kawasan lain dalam pertempuran yang sengit. Dalam usaha terakhir menyerang ke hadapan, Shout secara serentak membakar tiga bom untuk dilemparkan ke arah musuh. Beliau berjaya melemparkan dua, tetapi bom ketiga meletup ketika ia hampir dilemparkan. Shout terluka parah, dan meninggal dunia dua hari kemudian.

Lahir di Wellington, Shout pernah berkhidmat dalam Perang Boer Kedua sebagai seorang remaja. Beliau meningkatkan pangkat ke sarjan dan disebut dalam catatan atasannya kerana menyelamatkan seorang askar yang cedera sebelum dipecat pada tahun 1902. Beliau tinggal di Afrika Selatan selama lima tahun berikutnya, berkhidmat sebagai artilleri dalam Pasukan Kolonial Cape dari 1903. Bersama isteri kelahiran Australia dan anak perempuan mereka, Shout berimigrasi ke Sydney pada tahun 1907. Keluarga tersebut menetap di Darlington, di mana Shout bekerja untuk Resch's Brewery sebagai tukang kayu dan joiner. Beliau juga aktif dalam Angkatan Bersenjata Warga Separa Masa, dinaikkan pangkat sebelum pecahnya Perang Dunia Pertama. Pada Ogos 1914, beliau menyertai Australian Imperial Force (AIF) untuk perkhidmatan aktif di luar negara dan dilantik sebagai leftenan dalam Batalion Pertama. Setelah menjalani latihan di Mesir, beliau mengambil bahagian dalam pendaratan Anzac di Gallipoli pada 25 April 1915. Atas kepimpinannya semasa pendaratan dan selepasnya, Shout dianugerahkan Military Cross dan kemudian disebut dalam catatan atasannya. Tiga anugerah keberanian Shout di Gallipoli menjadikannya ahli AIF yang paling banyak dianugerahkan untuk kempen tersebut.

Kehidupan awal sunting

Alfred John Shout dilahirkan di Wellington, New Zealand, pada 8 Ogos 1882. Beliau adalah anak sulung daripada sembilan anak kepada bapa kelahiran Inggeris, John Richard Shout, dan ibu Ireland, Agnes Mary (née Kelly, sebelum ini McGovern). Maklumat tentang kehidupan awal Alfred Shout agak sedikit dan butirannya berbeza antara sumber, tetapi menurut borang pengesahan Perang Dunia Pertama beliau mendapat pendidikan swasta. Pada awal tahun 1900, Shout mengembara ke Afrika Selatan bersama abang tirinya, William McGovern. Saudara-saudara berusaha untuk menyertai salah satu kontinjen kolonial yang kemudiannya terlibat dalam Perang Boer Kedua; Alfred mendaftar dalam Kuda Sempadan yang baru dinaikkan pada 17 Februari 1900, manakala William (menggunakan nama keluarga Shout) mendapat tempat di Bethune's Mounted Infantry. Kuda Sempadan ialah pasukan kolonial tidak teratur yang dibentuk di timur Cape Colony, dan Shout telah diperuntukkan kepada Syarikat No. 1 unit dengan nombor perkhidmatan 9216.

Berkhidmat di Wittebergen, Transvaal, dan di Cape Colony dengan Border Horse, Shout dua kali cedera, termasuk sekali di dada. Dalam satu aksi di Thabaksberg pada 29 Januari 1901, Lans Koperal Shout ketika itu membantu dalam mengekalkan kedudukan anak buahnya. Pada satu ketika semasa pertunangan, dia memberanikan diri keluar di bawah tembakan senapang berat untuk mendapatkan seorang lelaki yang cedera, dan membawanya kembali ke kedudukan tertutup; Keberanian Shout dalam tindakan ini menyebabkan dia disebut dalam penghantaran. Dia dinaikkan pangkat menjadi sarjan pada 7 Mei 1901, dan diberhentikan dari Kuda Sempadan 16 hari kemudian. Beliau kemudiannya berkhidmat dengan Stellenbosch District Mounted Troop sehingga 1902. Shout telah dikeluarkan Pingat Ratu Afrika Selatan dengan kancing "Wittebergen", "Transvaal" dan "Cape Colony", dan Pingat Afrika Selatan Raja dengan kancing "Afrika Selatan 1901" dan "Afrika Selatan 1902" untuknya

perkhidmatan dalam Perang Boer.

Shout memutuskan untuk kekal di Afrika Selatan selepas dia dibebaskan dan, pada tahun 1903, menyertai Pasukan Kolonial Cape. Dia dilantik sebagai sarjan dalam Artileri Medan Cape Sendiri Putera Alfred, yang berkhidmat sehingga 1907. Semasa tinggal di Cape Town, Shout berkahwin dengan Rose Alice Howe, seorang warga Australia dari Sydney, pada tahun 1905; pasangan itu mempunyai seorang anak perempuan bernama Florence pada bulan Jun tahun itu. Pada tahun 1907, keluarga Shout berhijrah ke Australia, menetap di pinggir bandar Sydney Darlington. Di sini, Shout mendapat pekerjaan sebagai tukang kayu dan tukang kayu di Resch's Brewery. Dia juga menyertai Rejimen Infantri ke-29 Pasukan Warganegara sambilan sejurus selepas tiba di Sydney, merupakan ahli asas Kelab Infantri ke-29, dan pelawat tetap di rangkaian senapang Randwick, di mana dia mendapat reputasi sebagai pukulan yang sangat baik. . Shout telah ditauliahkan sebagai leftenan dua dalam Pasukan Rakyat pada 16 Jun 1914.