Templat:Theosophy Annie Besant (née Wood; 1 Oktober 1847 – 20 September 1933) ialah seorang sosialis British, ahli teosofi, freemason, hak wanita dan aktivis Home Rule, pendidik dan pejuang nasionalisme India. Dia adalah penyokong setia pemerintahan sendiri Ireland dan India. Dia menjadi presiden wanita pertama Kongres Kebangsaan India pada tahun 1917. Selama lima belas tahun, Besant adalah penyokong awam di England tentang ateisme dan materialisme saintifik. Matlamat Besant adalah untuk menyediakan pekerjaan, keadaan hidup yang lebih baik, dan pendidikan yang sesuai untuk golongan miskin. Dia menjadi penceramah terkemuka untuk Persatuan Sekular Kebangsaan (NSS), serta seorang penulis, dan kawan rapat Charles Bradlaugh. Pada tahun 1877 mereka telah didakwa kerana menerbitkan buku oleh pejuang kawalan kelahiran Charles Knowlton. Selepas itu, dia terlibat dengan tindakan kesatuan, termasuk demonstrasi Ahad Berdarah dan mogok gadis jodoh London pada tahun 1888. Dia adalah penceramah terkemuka untuk Persatuan Fabian dan Persekutuan Sosial Demokratik (SDF) Marxist. Dia juga dipilih ke Lembaga Sekolah London untuk Tower Hamlets, mendahului tinjauan pendapat, walaupun hanya sedikit wanita yang layak mengundi pada masa itu.

Annie Besant
Annie Besant as a young woman
Kelahiran
Annie Wood

(1847-10-01)1 Oktober 1847
Meninggal dunia20 September 1933(1933-09-20) (umur 85)
Terkenal keranaTheosophist, women's rights activist, writer and orator
Parti politikIndian National Congress
Social Democratic Federation
Gerakan politikIndian independence movement
PasanganFrank Besant (k. 1867; c. 1873)
Anak-anakArthur, Mabel, Jiddu Krishnamurti (adopted)

Pada tahun 1890 Besant bertemu Helena Blavatsky, dan dalam beberapa tahun akan datang minatnya dalam teosofi bertambah, manakala minatnya dalam perkara sekular berkurangan. Dia menjadi ahli Persatuan Theosophical dan pensyarah terkemuka mengenai subjek itu. Sebagai sebahagian daripada kerja berkaitan teosofinya, dia mengembara ke India. Pada tahun 1898 dia membantu menubuhkan Sekolah Hindu Pusat, dan pada tahun 1922 dia membantu menubuhkan Lembaga Kolej Kebangsaan Hyderabad (Sind) di Bombay (Mumbai hari ini), India. Auditorium Theosophical Society di Hyderabad, Sindh (Sindh) dipanggil Dewan Besant sebagai penghormatan kepadanya. Pada tahun 1902, beliau menubuhkan Lodge luar negara pertama bagi Perintah Antarabangsa Bersama Freemasonry, Le Droit Humain. Dalam beberapa tahun akan datang, dia menubuhkan rumah persinggahan di banyak bahagian Empayar British. Pada tahun 1907 beliau menjadi presiden Persatuan Theosophical, yang ibu pejabat antarabangsanya, pada masa itu, terletak di Adyar, Madras, (Chennai).

Besant juga terlibat dalam politik di India, menyertai Kongres Kebangsaan India. Apabila Perang Dunia I meletus pada tahun 1914, dia membantu melancarkan Liga Peraturan Dalam Negeri untuk berkempen untuk demokrasi di India, dan status penguasaan dalam Empayar British. Ini membawa kepada pemilihannya sebagai presiden Kongres Kebangsaan India, pada akhir 1917. Pada akhir 1920-an, Besant mengembara ke Amerika Syarikat bersama anak didiknya dan anak angkatnya Jiddu Krishnamurti, yang dia dakwa sebagai Mesiah dan penjelmaan Buddha yang baru. Krishnamurti menolak dakwaan ini pada tahun 1929. Selepas perang, dia terus berkempen untuk kemerdekaan India dan untuk sebab-sebab teosofi, sehingga kematiannya pada tahun 1933.