Antidot ialah sejenis bahan yang dapat menangkis suatu bentuk keracunan. Istilah ini berasal dari bahasa Yunani (φάρμακον) ἀντίδοτον (pharmakon) antidoton, "(perubatan) diberikan sebagai ubat". Antidot untuk antikoagulan kadangkala dirujuk sebagai ejen pembalikan.[1]

Antidot untuk sesetengah toksin tertentu dihasilkan dengan menyuntikkan toksin ke dalam haiwan dalam dos yang kecil dan mengeluarkan antibodi yang dihasilkan dari darah haiwan. Ini menghasilkan antivenom yang boleh digunakan untuk mengatasi racun yang dihasilkan oleh spesies ular, labah-labah, dan haiwan berbisa lainnya. Sesetengah bisa haiwan, terutamanya yang dihasilkan olehartropod (mis., Labah-labah tertentu, kalajengking, lebah, dan lain-lain) hanya berpotensi membunuh apabila mereka mencetuskan reaksi alahan dan mengejutkan kejutan kegatalan; Oleh itu, tidak ada "antidot" untuk bisa ini kerana ia bukan satu bentuk keracunan dan kejutan anaphylactic boleh dirawat (mis., dengan menggunakan epinefrin).

Sesetengah toksin lain tidak mempunyai penawar yang diketahui. Sebagai contoh, racun akonitin - alkaloid yang sangat beracun yang berasal dari spesies akonit pelbagai - tidak mempunyai penawar, dan akibatnya sering membawa maut jika memasuki tubuh manusia dalam kuantiti yang mencukupi.

Rujukan sunting