Anugerah Akademi ke-31

Majlis Anugerah Akademi ke-31 telah diadakan pada 6 April 1959 bagi mengiktiraf filem-filem terbaik 1958.

Anugerah Akademi ke-31
Tarikh6 April 1959
TempatPantages Theatre, Hollywood, California, AS
PengacaraJerry Lewis, Mort Sahl, Tony Randall, Bob Hope, David Niven, and Laurence Olivier
PenerbitJerry Wald
PengarahAlan Handley
Gambaran keseluruhan
Filem TerbaikGigi
Penghargaan terbanyakGigi (9)
Pencalonan terbanyakThe Defiant Ones and Gigi (9)
Liputan televisyen
RangkaianNBC

Filem Gigi memenangi sembilan Oscar, memecahkan rekod sebelumnya lapan (ditetapkan oleh Gone with the Wind dan diikat oleh From Here to Eternity and On the Waterfront). Walau bagaimanapun, ia akan menjadi pendek, kerana Ben-Hur memecahkan rekod itu dengan sebelas Oscar pada tahun berikutnya.

Gigi ialah filem terakhir sehingga The Last Emperor (1987) untuk memenangi Filem Terbaik tanpa sebarang pencalonan lakonan. Ia juga mempunyai sapuan bersih terbesar pada masa itu, memenangi sembilan pencalonannya, rekod yang akan diikat oleh The Last Emperor. Rekod ini telah dipecahkan pada tahun 2003 apabila Lord of the Rings: The Return of the KIng memenangi kesemua 11 pencalonannya.

Majlis ini dihoskan oleh barisan pelakon: Jerry Lewis, Mort Sahl, Tony Randall, Bob Hope, David Niven, dan Laurence Olivier. Niven memenangi Pelakon Terbaik pada malam itu, menjadikannya satu-satunya hos dalam sejarah Oscar untuk memenangi anugerah semasa majlis yang sama.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ "James Franco and Anne Hathaway to host Oscars". The Daily Telegraph. November 29, 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-02-21. Dicapai pada 2015-02-20.