Anugerah Akademi ke-52

Anugerah Akademi ke-52 telah diadakan pada 14 April 1980, di Dorothy Chandler Pavilion di Los Angeles. Upacara itu dipengerusikan oleh Johnny Carson yang, dengan memperhatikan jangka panjang penerbitan, bercakap bahawa Presiden Jimmy Carter bekerja keras untuk "melepaskan" mereka dari upacara, rujukan jelas kepada krisis tebusan Iran.

Anugerah Akademi ke-52
Tarikh14 April 1980 (1980-04-14)
TempatDorothy Chandler Pavilion
Los Angeles, California, U.S.
PengacaraJohnny Carson
PenerbitHoward W. Koch
PengarahMarty Pasetta
Gambaran keseluruhan
Filem TerbaikKramer vs. Kramer
Penghargaan terbanyakKramer vs. Kramer (5)
Pencalonan terbanyakAll That Jazz dan Kramer vs. Kramer (9)
Liputan televisyen
RangkaianABC
Tempoh masa3 jam, 12 minit

Antara pencalonan untuk Pelakon Pembantu Terbaik ialah Justin Henry, 8 tahun yang pernah menjadi pencalon Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik termuda dan Melvyn Douglas, 79 tahun. Ini ialah perbezaan usia terbesar di antara dua pelakon yang bersaing dalam sejarah Oscar sehingga 2013. Perbezaan umur mereka adalah sebahagian sebabnya mengapa Douglas tidak menghadiri acara Oscars malam itu,[1] walaupun memenangi anugerah tersebut. Henry telah dicalonkan untuk Kramer vs. Kramer, yang terdiri daripada lapan pencalonan lain, telah selesai dengan lima anugerah, termasuk Filem Terbaik, Pengarah Terbaik untuk Robert Benton, dan Pelakon Terbaik untuk Dustin Hoffman.

Rujukan sunting

  1. ^ Burstein, Patricia (14 April 1980). "Oscar Nominee Melvyn Douglas Recalls 49 Years in Hollywood—and Reagan as a Democrat". People. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 May 2015. Dicapai pada 12 May 2015.