Anugerah Akademi untuk Suntingan Filem Terbaik

Anugerah Akademi untuk Suntingan Filem Terbaik ialah salah satu anugerah tahunan Akademi Sains dan Seni Perfileman (AMPAS). Pencalonan untuk anugerah ini ialah berkaitan dengan Anugerah Akademi untuk Filem Terbaik. Selama 33 tahun berturut-turut, 1981 hingga 2013, setiap pemenang Filem Terbaik juga telah dinamakan untuk Suntingan Filem Oscar, dan kira-kira dua pertiga dari pemenang Filem Terbaik juga telah memenangi untuk Penyuntingan Filem.[1][2] Hanya pengetua, penyunting "di atas garis" yang disenaraikan dalam kredit filem yang dinamakan atas anugerah itu; penyunting tambahan, penyelia penyunting, dan sebagainya tidak layak.[3] Pencalonan untuk Anugerah Akademi ini ditentukan oleh undi ahli pengundi Cawangan Pengedaran Akademi; terdapat 220 anggota Cawangan Penyuntingan pada tahun 2012.[4] Ahli-ahli boleh mengundi sehingga lima filem yang layak mengikut urutan pilihan mereka; lima filem dengan jumlah undian terbesar dipilih sebagai penama.[3] Anugerah Akademi itu sendiri dipilih dari filem-filem yang dicalonkan oleh pengundian seterusnya semua ahli aktif dan kehidupan Akademi. Proses ini pada dasarnya adalah kebalikan dari Akademi Seni Filem dan Televisyen British (BAFTA); Pencalonan untuk Anugerah BAFTA untuk Penyuntingan Terbaik dilakukan oleh pengundi Akademi umum, dan pemenang dipilih oleh anggota bab penyuntingan.[5]

Anugerah Akademi untuk Suntingan Filem Terbaik
NegaraAmerika Syarikat
Disampaikan olehAkademi Sains dan Seni Perfileman (AMPAS)
Anugerah pertama1934
Kini dipegang olehJohn Ottman
Bohemian Rhapsody (2018)
Laman web rasmioscars.org

Rujukan sunting

  1. ^ Harris, Mark (January 6, 2008). "Which Editing is a Cut Above?". The New York Times. In 1980, Ordinary People won as Best Picture, but its editor Jeff Kanew was not nominated for Best Editing.
  2. ^ Dimond, Anna (December 13, 2013). "Why Editing Nominations Predict the Best Picture Oscar". Variety. Interviews with prominent film editors exploring the correlation between the Academy Awards for Best Film Editing and for Best Film.
  3. ^ a b "Rule Thirteen—Special Rules for the Film Editing Award". 79th Academy Awards Rules for Distinguished Achievements in 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-07-18. Rules are published for each year's awards. In earlier years, different rules applied; thus Robert Parrish was nominated for All the King's Men (1949) with a credit as an "editorial consultant".
  4. ^ "Academy Branches". Academy of Motion Picture Arts and Sciences. February 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-02-24.
  5. ^ "Orange British Academy Film Awards: Rules and Guidelines 2008-2009" (PDF). British Academy of Film and Television Arts. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-07-28.

Pautan luar sunting