AsiaOne ialah agregator berita dan gaya hidup Singapore Press Holdings, yang terdapat pada pelbagai platform dalam talian dan aplikasi mudah alih.[1]

AsiaOne
Jenis laman web
Agregator berita, gaya hidup
Ibu pejabat
Singapura
PemilikSingapore Press Holdings
URLasiaone.com
KomersialYa

Ia merangkumi beberapa tajuk, termasuk berita, pasaran saham, hartanah, perdagangan, konvensyen dan statistik ekonomi, dan membawa berita utama dari beberapa penerbitan dan majalah SPH seperti The Straits Times, The Business Times, The New Paper dan Hardware Zone. AsiaOne juga mempunyai bahagian untuk berita Malaysia. Pada bulan Julai 2012, ia mempunyai kedudukan global Alexa sebanyak 4,671 dan berada di kedudukan oleh Alexa sebagai No. 20 di Singapura. Pada tahun 2007 ia mendakwa 100 juta paparan halaman daripada enam juta pelawat unik.

Syarikat induk Singapore Press Holdings mengumumkan pada 13 Oktober 2017 bahawa walaupun perubahan menyeluruh pada Mei 2017, AsiaOne mungkin ditutup seawal November 2017.[2]

mm2 Asia dan SPH telah mengumumkan bahawa mereka akan bersama-sama mengendalikan AsiaOne.

Karen Lim ialah penyunting terkini AsiaOne.

Adrian Tay ialah penyunting paling lama berkhidmat di AsiaOne, beliau memegang jawatan itu selama 7.5 tahun.

Penyunting terdahulu, termasuk Paul Jansen dan Margaret Thomas, presiden terkini AWARE

KontroversiSunting

Pada bulan November 2013, laman berita AsiaOne dan Lianhe Wanbao mengeluarkan permintaan maaf kepada ahli politik Nicole Seah selepas mereka menerbitkan gambar dan tidak mencadangkan bahawa Seah telah berkahwin dengan seorang lelaki yang sudah berkahwin. Lelaki, CEO mig33 tapak sosial, Steven Goh, telah bercerai. Seah berkata melalui Facebook bahawa dia telah mengancam untuk mendakwa.[3]

RujukanSunting

  1. ^ Alexa page for Asiaone.com
  2. ^ Yong, Nicholas (13 October 2017). "SPH news aggregator site AsiaOne to close down" (dalam bahasa Inggeris). Yahoo! News. Diarkib daripada yang asal pada 14 October 2017. Dicapai pada 14 October 2017.
  3. ^ Nurul, Azliah Aripin (28 November 2013). "AsiaOne, Lianhe Wanbao apologise to Nicole Seah and Steven Goh over inaccurate headline". Yahoo. Yahoo! Singapore. Dicapai pada 10 September 2014.

Pautan luarSunting