Bahan pendorong (atau propelan) ialah jisim yang dikeluarkan atau berkembang dengan cara seperti untuk membuat tujahan atau lain-lain kuasa motif mengikut hukum ketiga gerakan Newton, dan "melonjakkan" kenderaan, peluru, atau cecair muatan. Dalam kenderaan, enjin yang mengeluarkan pendorong dipanggil enjin tindak balas. Walaupun secara teknikal bahan pendorong ialah jisim tindak balas yang digunakan untuk mencipta tujahan, istilah "propelan" sering digunakan untuk menggambarkan bahan yang mengandungi kedua-dua jisim tindak balas dan bahan api yang memegang tenaga yang digunakan untuk mempercepatkan jisim tindak balas. Sebagai contoh, istilah "propelan" sering digunakan dalam reka bentuk roket kimia untuk menggambarkan gabungan bahan api/propelan, walaupun propelan tidak boleh dikelirukan dengan bahan api yang digunakan oleh enjin untuk menghasilkan tenaga yang mengeluarkan propelan. Walaupun hasil sampingan bahan yang digunakan sebagai bahan api juga sering digunakan sebagai jisim tindak balas untuk mencipta tujahan, seperti dengan enjin roket kimia, propelan dan bahan api adalah dua konsep yang berbeza.[1][2]

Rujukan sunting

  1. ^ Lal, Sohan; Rajkumar, Sundaram; Tare, Amit; Reshmi, Sasidharakurup; Chowdhury, Arindrajit; Namboothiri, Irishi N. N. (December 2014). "Nitro-Substituted Bishomocubanes: Synthesis, Characterization, and Application as Energetic Materials". Chemistry: An Asian Journal. 9 (12): 3533–3541. doi:10.1002/asia.201402607. PMID 25314237.
  2. ^ Lal, Sohan; Mallick, Lovely; Rajkumar, Sundaram; Oommen, Oommen P.; Reshmi, Sasidharakurup; Kumbhakarna, Neeraj; Chowdhury, Arindrajit; Namboothiri, Irishi (2015). "Synthesis and energetic properties of high-nitrogen substituted bishomocubanes". J. Mater. Chem. A. 3 (44): 22118–22128. doi:10.1039/C5TA05380C.

Bibliografi sunting

Pautan luar sunting