Basilika adalah satu perkatan Latin yang diterbitkan daripada bahasa Greek βασιλικὴ στοά, Stoa Diraja, sebuah dewan tribunal raja), yang mana memiliki tiga kegunaan yang berbeza daripada zaman moden. Pada mulanya, perkataan ini digunakan bagi menghuraikan bangunan terbuka, zaman Rom dan dibuka kepada rakyat. Ia biasanya terletak bersebelahan dengan forum di bandar Rom. Ia kemudian digunakan pada bangunan Kristian dalam bentuk yang sama dan terus digunakan dari segi senibina bagi menghuraikan sesebuah bangunan dengan nave tengah dan mempunyai. Kemudian, istilah ini digunakan secara spesifik kepada sebuah bangunan gereja yang besar dan penting yang mana telah diberikan hak istiadat khas oleh Paus.

Basilika Hati Suci di Paris (Perancis)
Basilika St Peter, Kota Vatikan

Basilika Katolik merupakan tapak-tapak penziarah pemeluk Kristian dan menerima berpuluh-puluh juta pelawat setahun.[1][2] Pada bulan Disember 2009, Basilika Our Lady of Guadalupe mencetak rekod baharu dengan 6.1 juta penziarah pada hari Jumaat dan Sabtu semasa sambutan hari Our Lady of Guadalupe.[3]

Lihat juga sunting

Rujukan dan sumber sunting

Rujukan
  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Meera tidak disediakan
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan EWTN tidak disediakan
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Zenit2 tidak disediakan
Sumber
  • Krautheimer, Richard (1992). Early Christian and Byzantine architecture. New Haven: The Yale University Press. ISBN 0-300-05294-4CS1 maint: postscript (link)
  • Architecture of the basilica, well illustrated.
  • Syndicus, Eduard, Early Christian Art, Burns & Oates, London, 1962
  • Basilica Porcia
  • W. Thayer, "Basilicas of Ancient Rome": from Samuel Ball Platner (as completed and revised by Thomas Ashby), 1929. A Topographical Dictionary of Ancient Rome (London: Oxford University Press)
  • Paul Veyne, ed. A History of Private Life I: From Pagan Rome to Byzantium, 1987
  • Heritage Foundation of Newfoundland and Labrador Diarkibkan 2007-09-30 di Wayback Machine
  •   Gietmann, G. and Thurston, Herbert (1913). "Basilica". Catholic Encyclopedia. New York: Robert Appleton Company.CS1 maint: multiple names: authors list (link)

Pautan luar sunting