John Beswick Ltd, sebelumnya J. W. Beswick, dulunya merupakan pengilang tembikar, diasaskan pada tahun 1894 oleh James Wright Beswick dan anak lelakinya John dan Gilbert di Longton, Stoke-on-Trent.[1] Pada tahun 1969, perniagaan itu telah dijual kepada Doulton & Co. Ltd. Kilang itu ditutup pada tahun 2002 dan jenama John Beswick telah dijual pada tahun 2004. Tembikar itu terkenal kerana menghasilkan patung porselin berkualiti tinggi seperti haiwan ternakan dan watak Beatrix Potter dan telah menjadi sangat dicari dalam pasaran pengumpulan. Sebutan Beswick adalah seperti yang dibaca, Bes-wick. Maklumat ini adalah daripada pekerja yang bekerja di kilang asal Beswick.

John Beswick Ltd
Jenis/bentuk sahPerniagaan Sunting ini di Wikidata
IndustriPengilangan Tembikar
PendahuluJ. W. Beswick
Ditubuhkan1894 di Longton, Stoke-on-Trent, England
PengasasJames Wright Beswick dan anak lelaki John dan Gilbert
Dibubarkan2002
NasibJenama John Beswick dijual ke Dartington Crystal (2004)
PenggantiDoulton & Co. Ltd (1969)
Ibu pejabatUnited Kingdom Sunting ini di Wikidata
JenamaJohn Beswick
Tapak webhttp://www.johnbeswick.co.uk/
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

Berpusat di kerja-kerja Gold Street di Longton, mereka pada asalnya menghasilkan pinggan mangkuk dan perhiasan seperti kucing dan anjing Staffordshire. James Wright Beswick meninggal dunia pada tahun 1921, tetapi syarikat itu terus berkembang di bawah cucunya, John Ewart Beswick. Pada tahun 1934 pengenalan cina tulang berapi tinggi bermakna mereka boleh menghasilkan patung-patung berkualiti tinggi, seperti kuda lumba terkenal dan anjing juara. Syarikat itu dijadikan sebuah syarikat berhad, John Beswick Ltd, pada tahun 1936.

 
Patung-patung Snowman dan James yang dihasilkan oleh John Beswick Ltd di bawah tanda dagangan Royal Doulton berdasarkan watak-watak dari buku The Snowman oleh Raymond Briggs.

Pada tahun 1939 Arthur Gredington dilantik sebagai ketua model dan mereka mula menghasilkan patung haiwan ternakan. Rangkaian 190 Penternakan Penunggang Kuda Arthur Gredington adalah salah satu yang terbesar (dan paling popular di kalangan pengumpul) yang pernah dihasilkan oleh syarikat. Di bawah pengurus penghias Jim Hayward, terdapat peralihan ke arah kepingan haiwan seperti hidup, termasuk kucing, anjing, haiwan ternakan, ikan dan haiwan liar. Peluasan berterusan membolehkan pengambilalihan kilang bersebelahan pada tahun 1945 untuk menempatkan pejabat, pergudangan dan kemudahan pasu dan pembakaran baharu.

Pada tahun 1947, Lucy Beswick mencadangkan untuk menghidupkan ilustrasi dalam buku Beatrix Potter. Pada tahun 1948, John Beswick memperoleh hak untuk menghasilkan semula rangkaian 10 watak tembikar Beatrix Potter, yang pertama ialah Jemima Puddle-Duck, yang dimodelkan oleh Arthur Gredington. Pada tahun 1952, Beswick mula mengeluarkan pelbagai watak Disney, termasuk Snow White, Mickey Mouse dan Bambi. Bersama-sama dengan reka bentuk James Hayward, karya berkualiti tinggi yang mereka hasilkan telah menjadi sangat dicari.

Pada tahun 1969, Beswick telah dijual kepada Doulton & Co. Ltd (Royal Doulton), dan walaupun angka haiwan terus dihasilkan, menjelang 1989, setem belakang Beswick telah digugurkan memihak kepada setem belakang Royal Doulton Royal Albert DA.

Populariti watak-watak Beatrix Potter adalah faktor dalam memperkenalkan semula rangkaian pada tahun 1998, khusus untuk pasaran pengumpul. Menjelang akhir tahun 2002, Royal Doulton menghentikan pengeluaran semua produk Beswick dan pada tahun 2003 kerja-kerja Gold Street telah dijual kepada pemaju hartanah.[1]

Pada tahun 2004 nama Beswick dan hak reka bentuk produk telah dijual. Nama John Beswick kini dimiliki oleh Dartington Crystal, yang terus menghasilkan patung haiwan; mereka juga menghasilkan pasu dan peralatan hadiah di bawah nama John Beswick. Patung Snowman dan Snowdog hanyalah sebahagian daripada tokoh nurseri yang masih dihasilkan.[2]

Lihat juga sunting

Petikan sunting

  1. ^ a b "Beswick - Company History". Pottery Histories. Dicapai pada 3 April 2015.
  2. ^ "About John Beswick". John Beswick. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 April 2015. Dicapai pada 3 April 2015.

Rujukan sunting

  • Callows, Diana. Beswick Animals, Charlton Press, UK, (2007) ISBN 978-0-88968-322-8
  • Callows, Diana and John Callows. Beswick Collectables: A Charlton Standard Catalog, Charlton Press, UK, (2008) ISBN 978-0889683143

Templat:Stoke-on-Trent