Boling merujuk kepada siri sukan atau kegiatan di mana seorang pemain mennguling atau melemparkan bola boling menuju ke arah sasaran. Ia adalah satu utama bentuk membuang sukan. Dalam pin bowling variasi, sasaran boling pin ialah untuk menumbangkan sebanyak mana pin yang boleh di hujung lorong. Apabila kesemua pin dilanggar pada pusingan pertama, maka mata strike diberikan. Skor paling maksimum diberikan ialah sebanyak 300 mata dengan 12 strike berturut-turut. Dalam sasaran variasi, tujuannya adalah biasanya untuk mendapatkan bola sebagai dekat dengan mark yang mungkin. Boling pin sering dimainkan di atas permukaan kayu atau bahan sintetik rata (yang boleh disapu dengan minyak dalam pola yang berbeza bergantung kepada teknik yang diingini),[1] manakala boling pasang dainkan di permukaan berumput, konjrit atau permukaan sintetik.[2] Yang paling biasa jenis pin bowling termasuk sepuluh pin, sembilan-pin, candlepin, duckpin dan lima-pin bowling, sementara dalam sasaran bowling, Boling padang, skittles, kegel, ia adalah tindakan tarikan, karpet mangkuk, petanque, dan dikembangkan, dalaman dan luaran jenis popular. Hari ini sukan bowling dimainkan oleh 100 juta orang dalam lebih dari 90 negara-negara di seluruh dunia (termasuk 70 juta di Amerika Syarikat),[3] dan terus berkembang melalui hiburan media seperti permainan video untuk konsol rumah dan pegang tangan peranti.[4]

Pemain boling sepuluh pin (ten-pin) melepaskan bolanya
Bermain Pemain boling padang di West End Bowling Club, United Kingdom

Itu istilah bowling di Amerika Syarikat dan Kanada yang paling kerap merujuk kepada sepuluh-pin bowling; di United Kingdom dan lain-lain Commonwealth negara-negara yang ia lebih sering merujuk kepada rumput mangkuk.

Rujukan sunting

  1. ^ United States Bowling Conference
  2. ^ Crystal-Mark (2010). Laws of the Sport of Bowls. World Bowls Ltd. m/s. 9.CS1 maint: ref=harv (link)
  3. ^ "Niagara Falls Bowling Association". Dicapai pada 24 January 2016.
  4. ^ "Bethsoft.com". Bethsoft.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 March 2014. Dicapai pada 24 January 2016. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Terus membaca

Pautan luar sunting

  •   Rencana ini menggabungkan dan menterjemah teks dari penerbitan sekarang di domain awamChisholm, Hugh, penyunting (1911). Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-11). Cambridge University Press. Missing or empty |title= (bantuan)