Budaya teh ialah cara membuat teh dan meminumnya, cara orang berinteraksi dengan teh dan estetik minum teh.

Seorang wanita Jepun sedang melakukan upacara minum teh.

Teh memainkan peranan penting di beberapa negara. Biasanya diminum di acara-acara sosial dan banyak budaya telah menciptakan upacara formal yang rumit untuk acara-acara minum teh. Teh petang merupakan tradisi di England dengan daya tarikan meluas. Upacara minum teh, dengan akarnya pada budaya teh China, berbeza di antara negara-negara Asia Timur lain, seperti Jepun atau versi Korea. Teh, mungkin sangat berbeza dalam cara penyajiannya, seperti di Tibet, minuman biasanya dicampur dengan garam dan mentega untuk meningkatkan cita rasanya.[1] Teh boleh diminum di perhimpunan peribadi kecil (pesta teh) atau di tempat awam (kedai teh yang dikhaskan untuk interaksi sosial).

Kerajaan Inggeris menyebarkan tafsiran tehnya sendiri ke wilayah dan jajahannya, termasuk Hong Kong, India dan Pakistan, yang mempunyai tradisi teh mereka sendiri sebelumnya, serta wilayah seperti Afrika Timur (Kenya, Tanzania dan Uganda) dan Pasifik (Australia dan New Zealand) yang tidak mempunyai kebiasaan minum teh. Rumah kedai teh boleh didapati di Amerika Syarikat, Ireland dan di banyak bandar negara-negara Komanwel.

Kawasan yang berlainan seperti teh pelbagai jenis seperti teh putih, kuning, hijau, oolong, hitam atau pasca-penuaian (berwarna gelap) dan menggunakan perisa yang berbeza, seperti rempah, susu atau gula. Suhu dan ketahanan teh juga sangat berbeza.

Rujukan sunting

  1. ^ Lu, Yu. Cha jing. Hua xia. ISBN 9787508040066.

Templat:Teh-stub