Canon Digital IXUS

Digital IXUS (IXY Digital di Jepun dan PowerShot Digital ELPH di AS dan Kanada) ialah siri kamera digital yang dikeluarkan oleh Canon. Ia merupakan garis kamera ultrapadat, pada asalnya berdasarkan reka bentuk kamera APS Canon IXUS/IXY/ELPH.

Canon Digital IXUS asal

Sejarah sunting

Canon PowerShot A dan S pada masa itu dibuat serendah teknologi kontemporari yang dibenarkan,[1] dan menunjukkan permintaan untuk kamera digital kecil yang berkualiti tinggi. Canon menggunakan pengalamannya dengan kamera filem kecil, terutamanya APS IXUS, untuk besar-besaran menghasilkan kamera digital yang baik lebih kecil daripada orang lain telah berjaya sehingga ke semasa (yang pertama Digital IXUS adalah 2MP yang paling kecil ketika itu)[2] dan mengguna semula nama jenama IXUS/IXY/ELPH yang popular dengan baris teg "The DIGITAL IXUS menggabungkan reka bentuk IXUS yang memenangi anugerah Canon dengan teknologi digital PowerShot." [3]

Digital IXUS yang pertama, yang dilancarkan pada Jun 2000, memasang teknologi PowerShot S10 ke dalam badan yang serupa dengan APS IXUS II.[4] Antara tahun 2003 dan 2004, bermula dengan Digital IXUS II, Canon berpindah dari penggunaan kad CF ke kad SD untuk mencipta kamera nipis.

Rujukan sunting

  1. ^ "Canon Powershot S10 Review". Dicapai pada 21 September 2018.
  2. ^ "Canon Digital IXUS Review (Powershot S100 Digital Elph / Ixy Digital)". Dicapai pada 21 September 2018.
  3. ^ "Canon announce Digital Ixus / S100 Elph". Dicapai pada 21 September 2018.
  4. ^ "DCRP Review: Canon PowerShot S100 Digital ELPH". www.dcresource.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-11-28. Dicapai pada 21 September 2018.

Pautan luar sunting