Carolyn Ruth Bertozzi (lahir 10 Oktober 1966) ialah seorang ahli kimia Amerika dan pemenang Nobel, yang terkenal dengan karyanya yang meluas merangkumi kedua-dua kimia dan biologi. Beliau mencipta istilah "kimia bioortogonal"[1] untuk tindak balas kimia yang serasi dengan sistem hidupan. Usaha beliau baru-baru ini termasuk sintesis alat kimia untuk mengkaji gula permukaan sel yang dipanggil glycans dan cara ia mempengaruhi penyakit seperti kanser, keradangan dan jangkitan virus seperti COVID-19.[2] Di Universiti Stanford, beliau memegang jawatan Profesor Anne T. dan Robert M. Bass di Pusat Pengajian Kemanusiaan dan Sains.[3] Bertozzi juga merupakan Penyiasat di Institut Perubatan Howard Hughes (HHMI)[4] dan merupakan bekas Pengarah Faundri Molekul, pusat penyelidikan nanosains di Makmal Kebangsaan Lawrence Berkeley.[5]

Rujukan sunting

  1. ^ "Carolyn R. Bertozzi". HHMI.org (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada February 5, 2020.
  2. ^ "Carolyn Bertozzi | Department of Chemistry". chemistry.stanford.edu. Dicapai pada March 16, 2022.
  3. ^ Adams, Amy. "Stanford chemist explains excitement of chemistry to students, the public". Stanford News. Dicapai pada July 19, 2015.
  4. ^ "Carolyn Bertozzi honored by GLBT organization". UC Berkeley News. February 27, 2007. Dicapai pada February 8, 2013.
  5. ^ "Carolyn Bertozzi". HHMI. Dicapai pada February 8, 2013.

Pautan luar sunting