Casa Vicens (sebutan Catalan: [ˈkazə βiˈsɛns]) adalah kediaman keluarga di Barcelona (Catalonia, Sepanyol), direka oleh Antoni Gaudi dan dibina untuk Vicens Manuel usahawan. Ia adalah kerja penting pertama Gaudi. Ia ditambah pada "Kerja-kerja Antoni Gaudi" Tapak Warisan Dunia UNESCO pada tahun 2005.

Casa Vicens, Barcelona.

Ia dibina dalam tempoh 1883-1889 dan terletak di Carrer de les Carolines 24, di Gracia daerah Barcelona. Tapak adalah kecil (hari ini lebih kecil selepas pelebaran jalan) berbanding dengan struktur yang sama di kawasan itu. Walau bagaimanapun, rumah yang agak besar, berukuran kira-kira 1160 m² kepada empat peringkat.

Ini kerja awal mempamerkan pengaruh beberapa, terutamanya pengaruh Moor (atau Mudéjar), khususnya jelas di atas. Rumah itu dibina daripada batu menanggalkan kesemua pakaian, kasar bata merah, dan jubin seramik berwarna dalam dam dan corak bunga. Pemilik, Manuel Vicens, adalah pemilik kilang batu-bata dan jubin, jadi jubin seramik penghormatan kepada pekerjaannya. Berwarna kuning, zinnia-jubin berbunga, yang direka oleh Gaudi, telah dikeluarkan oleh Vicens.

Rancangan itu tidak simetri dengan Gables menonjol dan Banir. Galeri projek bahkan lebih jauh di atas. Menara atas bumbung mengingatkan senibina Moor.

Kerana rumah kediaman persendirian, bahagian dalamnya tidak boleh dikunjungi. Walau bagaimanapun, rumah terbuka kepada "jiran dan warga" pada hari, Saint Rita 22 Mei.

Pada bulan Oktober, 2007, Altadicion, sebuah agensi hartanah utara Barcelona, mengumumkan bahawa mereka telah diberikan kontrak eksklusif untuk menjual Vicens Casa. Harga meminta 27 juta euro.[1]

Lihat juga sunting

References sunting

  1. ^ "S'obre una web per vendre la Casa Vicens de Gaudí". Dicapai pada 2007-10-11.

Pautan luar sunting

Templat:Barcelona landmarks Templat:World Heritage Sites in Catalonia Koordinat: 41°24′13″N 2°09′04″E / 41.40361°N 2.15111°E / 41.40361; 2.15111 Templat:Catalonia-stub