Daniel Aminati (lahir 9 September 1973 di Aachen) ialah seorang penyampai televisyen, penyanyi, penari, pelakon dan pengarang Jerman.

Daniel Aminati
Daniel di 2013
Latar belakang
Kelahiran (1973-09-09) 9 September 1973 (umur 50)
Aachen, Jerman
Pekerjaanpenyampai televisyen, penyanyi, pelakon

Kehidupan peribadi sunting

Daniel Aminati dilahirkan di Aachen; bapa berasal dari Ghana, ibu adalah Jerman dan datuk berasal dari Poland.[1] Bapanya sangat tegas terhadap anak-anak dan ibu. Apabila anak lelaki Daniel berumur enam tahun, ibunya berpisah. Aminati mempunyai adik kembar, Keturah, yang bekerja sebagai jurusolek serta penyunting untuk Bravo Sport. Dia juga mempunyai dua adik perempuan lain, salah seorang daripadanya, Deborah, meninggal dunia pada 2022 pada usia 46 tahun.

Karier sunting

Aminati bermain bola sepak semasa muda Alemannia Aachen dan aktif semasa berusia 17 tahun dalam belia A FC Bayern Munich di bawah jurulatih Hermann Gerland dan Klaus Augenthaler. Pada usia 15 tahun dia mula bekerja sebagai penari latar pada masa yang sama. Dia pernah terlibat dengan lakonan seperti Chocolate (dengan Verona Feldbusch pada vokal ), PM Sampson dan Bass Bumpers .

Pada tahun 1990, pada usia 17 tahun, dia bertunang sebagai penari dengan rakan tariannya ketika itu Tyron Ricketts untuk produksi Peter Kern opera Frau Luna di Düsseldorf Schauspielhaus . Setahun kemudian, Kern memberikannya peranan filem pertamanya sebagai pelakon dalam drama Gossenkind (dengan Winfried Glatzeder, Renate Krößner, antara lain).

Dari 1992 Daniel Aminati juga bekerja sebagai model di pelbagai pertunjukan fesyen seperti Igedo, ISPO (Reebok, Nike, Armani). Cindy Crawford turut menempahnya sebagai model untuk promosi TVnya untuk video kecergasan Shape your body .

Pada tahun 1994 dia membintangi video muzik untuk lagu hit Der Berg Ruf oleh duo tarian Bavaria K2.

Dari 1994 hingga 1997 beliau adalah penyanyi utama kumpulan lelaki Jerman pertama Bed & Breakfast. Band ini menjual lebih sejuta rekod di seluruh dunia dan berada dalam carta dengan hits seperti You make me believe in magic atau Stay together (muzik tajuk Sat.1 sabun Die Wagenfelds ).

Pada Mac 1997, Aminati meninggalkan kumpulan itu selepas Bravo Supershow di Stuttgart dan mencuba tangannya sebagai artis solo, walaupun dengan kejayaan sederhana. Walaupun single beliau Turn Me Up dan I Want You Back mencatatkan kejayaan , ia hanya kejayaan yang dihormati berbanding Bed & Breakfast . Album I feel at home diikuti pada tahun 1999.

Imej sosial sunting

Pada tahun 2008, Aminati mengambil alih naungan persatuan "Children of Africa", yang berusaha untuk membina sekolah di Liberia.[2] Daniel Aminati juga menyokong organisasi kebajikan haiwan Four Paws pada 2014. Bersama - sama mereka berkempen untuk mengharamkan haiwan liar di sarkas Jerman dengan kempen Brüll untuk lebih banyak kemanusiaan untuk haiwan.[3]

Beliau adalah penaja terkemuka kempen "Semua Kanak-kanak adalah VIP," Yayasan Bertelsmann dan penaja World Vision untuk menyokong seorang kanak-kanak di Ghana.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ Daniel Aminati singt mit Hauptschülern seinen neuen Song “Wunderkind”, in MIGAZIN vom 27. Oktober 2010
  2. ^ "Daniel Aminati bei Kinder Afrikas" (dalam bahasa Jerman). Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Jun 2014.
  3. ^ Daniel Aminati brüllt für mehr Menschlichkeit für Tiere: http://bruellen.vier-pfoten.de, abgerufen am 29. September 2014
  4. ^ "Wettbewerb „Alle Kids sind VIPs": Schulbesuche prominenter Botschafter zu gewinnen". Neue Westfälische (dalam bahasa Jerman). 2013-12-11.

Pautan luar sunting