Daruma (Jepun: だるま atau 達磨) ialah boneka sekaligus mainan asal Jepun dengan bentuk hampir bulat, dengan bahagian dalam yang kosong serta tidak memiliki kaki dan tangan. Model boneka ini ialah Bodhidharma, pengasas aliran Zen agama Buddha.

Boneka Daruma di kuil Daruma-ji, Takasaki

Boneka ini merupakan pembawa keuntungan dan lambang harapan yang belum tercapai. Daruma dijual dengan kedua-dua belah mata yang belum digambar. Orang yang ingin harapan atau cita-citanya terkabul menggambar salah satu sisi dari kedua matanya dengan kuas dan tinta. Apabila harapan orang tersebut sudah tercapai, daruma akan menerima mata yang satunya lagi.

Di Jepun, pengeluaran boneka daruma terbesar ada di kota Takasaki, Prefektur Gunma.

Asal-usul sunting

Asal-usul boneka daruma ialah boneka tradisional Jepun yang disebut Okiagari koboshi. Boneka Okiagari-koboshi memiliki bahagian dasar yang bulat dan berat sehingga boneka ini kembali boleh berdiri tegak dengan bantuan beratnya sendiri setelah dimiringkan ke salah satu sisinya. Muka boneka Okiagari-koboshi digambarkan seperti wajah Bodhidharma kerana daruma yang selalu dapat berdiri tegak sesuai dengan cerita ketegaran Bodhidharma yang bertapa selama 9 tahun menghadap tembok di biara Shaolin.

Pembuatan sunting

Daruma dibuat dengan teknik yang di Jepun disebut hariko. Teknik yang sama juga digunakan untuk membuat Maneki Neko atau pelbagai macam bentuk patung yang lain. Patung yang dijadikan pola ditampal dengan lapisan kertas hingga menjadi bentuk yang diinginkan. Setelah gam kering, kertas yang melapisi patung dibelah dan patung yang menjadi pola dikeluarkan. Belahan bahagian depan dan bahagian belakang disatukan kembali dengan tampalan lapisan kertas. Boneka Daruma biasanya dicat dengan warna merah menyala sesuai dengan warna pakaian Bodhidharma. Selain itu, warna merah dianggap memiliki kekuatan menolak bala.

Permainan sunting

 
Mainan Daruma Otoshi
  • Daruma Otoshi
Potongan kepala Daruma berada di bahagian atas beberapa potongan kayu yang disusun bertingkat. Pemain secara bergiliran mengeluarkan susunan potongan kayu dengan memakai palu dari kayu tetapi bahagian kepala daruma tidak boleh jatuh.
Permainan yang dimainkan sekelompok pemain dengan seorang pemain yang berjaga. Pemain yang berada di lapangan hanya boleh bergerak ketika pemain yang berjaga mengucapkan "Daruma-san ga koronda" sambil menutup muka menghadap tembok atau pohon agar tidak dapat melihat para pemain lain yang sedang bergerak mendekatinya. Tujuan permainan ini ialah perubahan irama serta cepat atau lambatnya dalam mengucapkan kalimat ajaib Daruma-san ga koronda.

Pautan luar sunting