De Beers Diamond Consortium ialah sebuah syarikat British-Afrika Selatan[3] yang mengkhusus dalam perlombongan berlian, eksploitasi berlian, peruncitan berlian, perdagangan berlian dan sektor pembuatan berlian perindustrian. Syarikat ini aktif dalam perlombongan aluvium berskala besar, lubang terbuka dan pesisir pantai. Ia beroperasi di 35 negara dan perlombongan berlaku di Botswana, Namibia, Afrika Selatan, Kanada dan Australia.

De Beers Group
Nama asliDe Beers Sunting ini di Wikidata
Jenis/bentuk sahPerniagaan, perusahaan Sunting ini di Wikidata
IndustriPerlombongan dan pengedaran berlian
Ditubuhkan1888; 136 tahun yang lalu (1888)
PengasasCecil Rhodes
Ibu pejabatLondon, England
Kawasan perkhidmatanSeluruh dunia
Tokoh penting
KeluaranBerlian
PerkhidmatanPerlombongan dan pemasaran berlian
HasilUS$6.08 bilion (2018)[1]
Pemilik
Bilangan kakitangans. 20,000
Syarikat indukAnglo American plc Sunting ini di Wikidata
Anak syarikatDe Beers (United Kingdom), De Beers (Canada), Bultfontein mine, Griqualand West Diamond Mining Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.debeersgroup.com
Facebook: DeBeersGroupOfCompanies Twitter: Debeersgroup Instagram: debeersgroup LinkedIn: debeersgroup Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Catatan sunting

  1. ^ Anglo American: Year end financial report for the year ending 31 December 2018, February 2018, Retrieved: 15 April 2019.
  2. ^ AFP (4 November 2011). "Oppenheimers leave the diamond race with $5bn sale". Mail and Guardian. Dicapai pada 5 November 2011.
  3. ^ Britannica, The Editors of Encyclopaedia. "De Beers S.A.". Encyclopedia Britannica, 23 Sep. 2022, https://www.britannica.com/topic/De-Beers-SA. Accessed 28 August 2023.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting