Delegasi Kesatuan Eropah ke Malaysia

delegasi Kesatuan Eropah
Delagasi Kesatuan Eropah ke Malaysia

Pengenalan sunting

Delegasi Kesatuan Eropah ke Malaysia (Delegation of the European Union to Malaysia (UE)) bekerjasama dengan pihak berkuasa Malaysia, perniagaan, institusi pendidikan, institusi budaya, dan masyarakat madani untuk mempromosikan hubungan yang lebih erat dan kerjasama. UE di Malaysia juga menyokong dan bekerjasama dengan organisasi bukan kerajaan Malaysia dan serantau yang bekerja untuk mencapai matlamat pembangunan Malaysia dan Matlamat Pembangunan Lestari PBB.[1]

Apa yang Kami Lakukan[1] sunting

Sebagai misi diplomatik Kesatuan Eropah, tugas Delegasi ini adalah untuk mempromosikan hubungan yang lebih erat dengan Malaysia dengan menyediakan saluran komunikasi yang efisien dan dapat dipercaya antara UE dan pihak berkuasa Malaysia, perniagaan, institusi pendidikan, dan masyarakat madani.

Delegasi juga mempromosikan hubungan antarorang dan menyoroti kepelbagaian budaya dan bahasa di Eropah. Ia menyokong pertukaran pendidikan tinggi Eropah dan memudahkan kerjasama di bidang sains dan teknologi melalui pelbagai aktivitinya.

Tugas-tugas khusus Delegasi UE di Malaysia adalah: sunting

  • Mewakili Kesatuan Eropah dalam pelaksanaan kompetensinya.
  • Meningkatkan hubungan politik, ekonomi, dan perdagangan bilateral.
  • Mempromosikan dan mempertahankan nilai dan kepentingan UE.
  • Mengemukakan dan melaksanakan dasar maklumat dan komunikasi mengikut strategi keseluruhan Kesatuan Eropa di Asia Tenggara.
  • Delegasi UE bekerjasama rapat dengan Kedutaan-Kedutaan Negara-Negara Anggota UE yang hadir di Malaysia dan mempromosikan sikap dan dasar bersama UE dalam bidang-bidang kompetensi UE.

Carta Organisasi[1] sunting

Ambassador

H.E. Michalis ROKAS, Duta Besar dan Ketua Delegasi


Urusan Politik, Media dan Maklumat

Mr. Timo GOOSMAN, Menteri Penasihat - Ketua Urusan Politik, Media dan Maklumat Ms. Virpi KUKKASNIEMI-LEINO, Penasihat Ms. Timea MAGONY, Junior Professional in Delegation (JPD) Mr. Norman GOH, Pegawai Media dan Maklumat Hubungan Perdagangan dan Ekonomi


Mr. Francesco FLORIS, Penasihat Pertama - Ketua Hubungan Perdagangan dan Ekonomi Mr. Pekka Otto PENTILLA, Atase Kepala Administrasi


Mr. Tilen PUNGERCAR, Kepala Administrasi

Titik Fokus Hak Asasi Manusia


Ms. Virpi KUKKASNIEMI-LEINO, Penasihat

Hubungan antara Kesatuan Eropah dan Malaysia[2] sunting

Malaysia adalah mitra penting bagi UE. Malaysia adalah mitra perdagangan terbesar kedua UE di kawasan Asia Tenggara, sementara UE adalah mitra perdagangan terbesar ketiga Malaysia. Pada tahun 2020, UE mengimport €24.7 bilion (RM116 bilion) dari Malaysia dan mengeksport €10.5 bilion (RM49.35 bilion) ke Malaysia.

Hubungan UE-Malaysia melampaui perdagangan. UE menyokong sejumlah proyek kerjasama yang bermanfaat bagi Malaysia dalam bidang pendidikan tinggi, hak asasi manusia, dan pembangunan ekonomi yang berkelanjutan. Pihak berkuasa Malaysia dan organisasi masyarakat madani menerima dana kerjasama UE melalui berbagai program.

Hubungan Politik (KERJASAMA ANTARA UE DAN MALAYSIA) sunting

Malaysia, sebuah ekonomi yang sedang berkembang dengan populasi 32 juta orang, memainkan peranan penting dalam usaha UE untuk menjalin hubungan dengan seluruh dunia. Dengan kepelbagaian budaya, etnik, dan agama, Malaysia mencerminkan kepelbagaian Eropah dan merupakan mitra yang baik di pentas global.

Kerjasama dalam perdagangan dan isu-isu ekonomi telah menjadi pendorong bagi hubungan yang lebih erat antara UE dan Malaysia.

UE juga bekerjasama dengan Malaysia dalam bidang-bidang di bawah Dasar Luar dan Keselamatan Bersama (CFSP) seperti keselamatan maritim, kawalan eksport, dan risiko Kimia, Biologi, Radiologi, dan Nuklear (CBRN).

Hubungan Ekonomi, Perdagangan dan Investasi sunting

UE mengutamakan promosi perdagangan dan investasi bilateral di Malaysia. Dengan bekerja sama dengan kamar dagang lokal, termasuk Kamar Dagang & Industri UE-Malaysia (EuroCham) dan kamar dagang serta dewan bisnis dari Negara-Negara Anggota UE yang hadir di Malaysia, kami membawa pengalaman UE dan pengetahuan praktis, keterampilan, dan investasi UE untuk membantu Malaysia dalam upayanya untuk berkembang menjadi ekonomi berpendapatan tinggi. Untuk meningkatkan daya saing komersial Malaysia di UE (dan di tempat lain), kerjasama pembangunan ekonomi berpusat pada peningkatan standar dan praktik bisnis. UE melaksanakan kegiatan di berbagai sektor mulai dari layanan lingkungan, perikanan, logistik, teknologi informasi, dan lain-lain. Kerjasama ekonomi diimplementasikan melalui, antara lain, kementerian dan lembaga pemerintah yang bertanggung jawab atas perdagangan internasional, investasi, kesehatan, persaingan, dan kebijakan lingkungan.

Pembangunan Berkelanjutan dan Ekonomi Hijau sunting

Pembangunan berkelanjutan adalah kebijakan utama bagi UE dan Malaysia. UE mendukung pertumbuhan hijau melalui praktik berkelanjutan, yang menjaga keanekaragaman hayati, mengurangi emisi karbon dioksida, dan menjamin kualitas hidup yang lebih baik. UE juga akan mendukung komitmen Malaysia terhadap Global Methane Pledge dan Deklarasi tentang Hutan dan Penggunaan Lahan.

Kerjasama lingkungan UE dengan Malaysia mencakup berbagai bidang, mulai dari teknologi hijau hingga energi terbarukan dan pengelolaan hutan yang berkelanjutan. UE juga mendukung Unit Perancangan Ekonomi Malaysia (EPU) dalam mengembangkan rencana nasional tentang konsumsi dan produksi berkelanjutan, yang meliputi inisiatif untuk mempromosikan pengadaan publik hijau, label ekologi, serta meningkatkan standar dan mengembangkan insentif untuk produksi hijau. Proyek lain meliputi dukungan terhadap produsen kecil industri biomassa dan batik, serta perlindungan hutan gambut.

COVID-19 sunting

Sehingga Desember 2021, Malaysia sedang dalam tahap pemulihan dengan sebagian besar Rencana Pemulihan Nasional. Malaysia telah bekerja menuju fase endemik, namun karena varian baru Omikron, upaya akan dihentikan sementara. Tingkat vaksinasi dari total populasi saat ini mencapai 80% yang telah divaksin lengkap, dengan lebih dari 97% orang dewasa Malaysia yang telah divaksin lengkap.

Para pelancong yang memasuki Malaysia diwajibkan menjalani karantina wajib selama tujuh hari dan diperbolehkan menjalani karantina mandiri di rumah.

Namun, para pelancong yang kembali dari 18 negara berisiko tinggi seperti Britania Raya, Amerika Serikat, Australia, Arab Saudi, Norwegia, Prancis, Denmark, India, Kanada, Malawi, Afrika Selatan, Botswana, Eswatini, Lesotho, Mozambik, Namibia, dan Zimbabwe, akan diwajibkan menjalani karantina wajib dan akan dipasangi alat pelacak digital setelah tiba di Malaysia.

Pelancong yang divaksin lengkap diwajibkan menjalani karantina selama tujuh hari dan harus melakukan tes polymerase chain reaction (PCR) dua hari sebelum keberangkatan. Tes lain akan dilakukan saat kedatangan dan pelancong akan diberikan pelacak digital. Pelancong yang belum divaksinasi harus melakukan isolasi selama sepuluh hari.

Selain itu, warga Malaysia dan Singapura yang divaksinasi lengkap, penduduk tetap, dan pemegang izin kerja diizinkan melakukan perjalanan lintas antara Malaysia dan Singapura melalui jembatan atau dengan pesawat tanpa harus karantina, tetapi mereka diwajibkan untuk melakukan tes cepat antigen saat kedatangan dan juga harus hasil negatif sebelum keberangkatan.

Hak Asasi Manusia, Demokrasi dan Dialog Masyarakat Sipil sunting

Kerjasama UE dalam bidang hak asasi manusia, hak-hak perempuan, demokrasi, dan dialog masyarakat sipil bertujuan untuk memperkuat peran masyarakat sipil Malaysia dalam mempromosikan hak asasi manusia dan reformasi demokratis. UE mempromosikan berbagai isu hak asasi manusia, termasuk hak-hak pribumi, hak-hak anak migran, kebebasan pers, dan penghapusan hukuman mati. UE memberikan dukungan keuangan kepada organisasi masyarakat sipil melalui Instrumen Eropa untuk Demokrasi dan Hak Asasi Manusia (EIDHR) dan melalui dialog reguler dengan Komisi Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) dan Majelis Bar Malaysia.

UE juga fokus pada program migrasi dan suaka di Malaysia, dan telah mendanai proyek dan penguatan kapasitas organisasi masyarakat sipil lokal yang bekerja untuk mempromosikan hak-hak migran dan pencari suaka.

Prioritas hak asasi manusia UE di Malaysia meliputi:

  1. Penghapusan hukuman mati.
  2. Promosi pengesahan konvensi hak asasi manusia inti.
  3. Promosi hak-hak anak, perempuan, dan pribumi.
  4. Promosi kebebasan beragama dan berkeyakinan.

Aktiviti dijalankan sunting

Kesimpulan sunting

Delegasi Kesatuan Eropah ke Malaysia merupakan kesatuan yang bekerjasama dengan pihak berkuasa Malaysia untuk kemajuan dalam askpe perniagaan, institusi pendidikan, institusi budaya, dan masyarakat madani.