Demokrasi Meningkat

Democracy Rising ialah sebuah organisasi Amerika yang ditubuhkan pada tahun 2001 untuk menentang rasuah korporat. Organisasi kemudian menjadi organisasi yang menentang tindakan ketenteraan Amerika Syarikat terhadap Iraq dan, selepas Perang Iraq, organisasi bertujuan untuk mempromosikan strategi keluar untuk menamatkan pendudukan Iraq.

Organisasi bermula dengan tiga sukarelawan, Jason Kafoury (selaku Penyelaras Kebangsaan), Matthew Zawisky (selaku Penganjur Kebangsaan), dan Richard Martin (selaku Pengurus Operasi Negara dan Pentadbir Web). Organisasi tersebut menganjurkan stadium secara kolaboratif dan manifestasi bersaiz lebih kecil yang dipanggil "Perhimpunan Super" di seluruh Timur Amerika Syarikat (Tampa, Florida, Wall Street, New York, Buffalo, New York, Trenton, New Jersey dan lain-lain) di bawah payung 501 (c )(4) organisasi bukan untung (US Federal EIN # 54-2043043) yang telah diasaskan oleh Ralph Nader . Ia memberi tumpuan kepada rasuah korporat semasa berlakunya dan gegaran susulan bencana Enron, dan akhirnya bergabung menjadi kumpulan anti-perang yang diketuai oleh Kevin Zeese berikutan pilihan raya 2004. Pada masa itu, ia menukar domain tapak webnya daripada "democracyrising.org" kepada "democracyrising.us".

Selepas itu, organisasi tersebut menjadi salah satu ahli United for Peace and Justice. Ralph Nader menjadi tuan rumah blog interaktif untuk laman webnya dan satu oleh Kevin Zeese, pengarah organisasi dan calon Senat AS 2006 di Maryland . [1] Organisasi itu dilipat pada akhir 2007.

Rujukan sunting

  1. ^ American Chronicle "In Maryland, Kevin Zeese Takes On The Power Brokers" Diarkibkan 2007-05-02 di Wayback Machine, (October 2005)

Pautan luar sunting

Templat:Ralph Nader