Dewan Perwakilan Australia

House of Representative (Dewan Perwakilan) adalah satu daripada dua dewan yang membentuk Parlimen Australia. Dewan ini adalah dewan rendah, manakala dewan tinggi adalah Senat.

Australian House of Representatives
Dewan Perwakilan Australia

Jenis Dewan Rendah
Speaker Harry Jenkins, Buruh
sejak 12 Februari 2008
Anggota 150
Parti politik Buruh (83)
Liberal (55)
Kebangsaan (10)
Pilihanraya terakhir 24 November 2007
Tempat Persidangan Parliament House, Canberra
Laman web House of Representatives

Keahlian sunting

Dewan ini mempunyai seramai 150 orang anggota yang dipilih melalui sistem pilihanraya satu kawasan satu kerusi. Setiap kawasan mempunyai jumlah pengundi di dalam lingkungan 59,000 dan 120,000 pengundi. Jumlah pengundi bagi satu-satu kawasan dikira berdasarkan kependudukan di kawasan tersebut. Peruntukan kawasan pilihanraya dilakukan oleh Pesuruhjaya Pilihanraya dengan cara membahagikan jumlah warganegara Komanwel Australia dengan dua kali ganda bilangan senator. Jumlah penduduk di setiap negeri atau wilayah kemudiannya dibahagikan dengan kuota yang awal tadi untuk menentukan bilangan anggota dewan yang diperuntukan untuk setiap negeri dan wilayah. Berdasarkan Perlembagaan, setiap negeri asal dijamin sekurang-kurangnya 5 perwakilan. Parlimen Persekutuan telah juga menetapkan bahawa Wilayah Ibu Negara Australia dan Wilayah Utara masing-masing harus memiliki sekurang-kurangnya satu perwakilan.

Ahli-ahli dewan dilantik berkhidmat untuk tidak lebih daripada tiga tahun. Selepas daripada tempoh ini satu pengundian baru diadakan bagi melantik dewan yang baru. Pilihanraya umum ini disertai oleh pengundi-pengundi di seluruh negara. Undian dijalankan menggunakan sistem keutamaan. Dalam sistem ini pengundi-pengundi menyusun kedudukan calon-calon yang bertanding mengikut keutamaan.

Parti-parti politik utama yang sering menghantar perwakilan ialah Parti Buruh Australia (APL), Parti Liberal dan juga Parti Kebangsaan Australia. Sejak akhir-akhir ini terdapat juga ahli-ahli dewan yang mewakil parti-parti bebas atau ahli yang tidak bersekutu dengan mana-mana parti.

Tugas sunting

 

Mengikut Perlembagaan, kuasa kedua-dua dewan adalah hampir sama kerana persetujuan daripada kedua-duanya diperlukan untuk meluluskan satu undang-undang. Perbezaan kecil wujud hanya menyentuh soal-soal percukaian. Mengikut amalan, pemimpin satu parti (atau gabungan parti-parti) yang memiliki perwakilan terbanyak di dewan rendah ini akan diundang oleh Gabenor-Jeneral untuk membentuk kerajaan persekutuan. Pemimpin ini, sebagai Perdana Menteri boleh melantik mana-mana ahli dari kedua-dua dewan menjadi menteri kabinet. Rang undang-undang perbekalan hanya boleh dicadangkan di dewan rendah; maka partu yang memiliki majoriti di dewan rendah boleh menjadi kerajaan. Hal ini memastikan bahawa semua undian yang dibuat di dalam dewan adalah mengikut parti dan kerajaan sering memiliki undi majoriti yang diperlukan itu.

Parti pembangkang pula berperanan menyampaikan hujah menentang dasar dan penggubalan undang-undang yang dibawa oleh kerajaan. Mereka juga seringkali mengajukan soalan-soalan yang membangkingkatkan tanggungjawab kerajaan semasa Masa Soalan dan sewaktu perbahasan untuk penggubalan undang-undang.

Persidangan sunting

Persidangan Dewan ini dipengerusikan oleh seorang Speaker. Jawatan itu pada masa ini dipegang oleh Harry Jenkins yang mewakili parti Buruh.

Dewan pada kebiasaannya bersidang dari bulan Februari hingga Mac, Mei hingga Jun dan Ogos hingga Disember dalam satu blok yang sentiasa mengandungi dua minggu persidangan dan diikuti oleh dua minggu rehat. Persidangan dijalankan dari hari Isnin hingga Khamis dalam setiap minggu persidangan.

Aturan persidangan disusun mengikut peraturan-peraturan dewan yang dipanggil Aturan Urusan Mesyuarat. Kebanyakan masa digunakan untuk membahaskan hal-ehwal berkaitan pentadbiran terutamanya dalam membincangkan satu-satu rang undang-undang baru. Pada hari Isnin, yang dipanggil Hari Ahli Persendirian, masa diperuntukkan untuk membahaskan laporan-laporan yang disampaikan oleh jawatankuasa parlimen dan juga usul-usul yang dimajukan oleh kedua-dua penyokong kerajaan dan pembangkang.

Persidangan Dewan Perwakilan Australia dibuka kepada orang awam.