Dezinformatsia (buku)

Dezinformatsia: Active Measures in Soviet Strategy (dan edisi seterusnya diterbitkan sebagai Dezinformatsia: The Strategy of Soviet Disinformation) merupakan buku bukan fiksyen tentang penyebaran maklumat palsu dan peperangan maklumat yang digunakan oleh KGB pada zaman Kesatuan Soviet, sebagai sebahagian daripada taktik "langkah-langkah aktif" mereka. Buku itu dikarang oleh Richard H. Shultz, profesor politik antarabangsa di Univrersiti Tufts, bersama Roy Godson, profesor emeritus kerajaan di Universiti Georgetown.

Dezinformatsia
Dezinformatsia
Dezinformatsia
Umum
PengarangRichard H. Shultz dan Roy Godson
Tajuk asal
Dezinformatsia: Active Measures in Soviet Strategy
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
SubjekMaklumat palsu
Genrebukan fiksyen
Penerbitan
PenerbitPergamon-Brassey's
Tarikh penerbitan
1984
Jenis media
Paperback
Halaman210
Kawalan kewibawaan
ISBNISBN 978-0-08-031573-7
Kronologi
The Soviet Union and Revolutionary Warfare (1990)

Shultz dan Godson membahaskan taktik-taktik penyebaran maklumat palsu oleh Soviet termasuk menyuntikkan propaganda Komunis melalui kelompok-kelompok rahsia dalam KRSS yang ditugaskan untuk mengganggu aktiviti NATO dan AS. Buku ini menjelaskan kaedah-kaedah maklumat palsu termasuk pemalsuan, ejen-ejen pengaruh dan pengaruh sosial untuk memperkudakan sasaran. Perbincangan tertumpu pada aktiviti pemalsuan maklumat oleh perisik Soviet dari 1960 hingga 1980. Shultz dan Godson membincangkan kajian kes sebagai contoh-contoh pemalsuan maklumat Soviet, termasuk seorang jurnalis Perancis yang dibiayai secara rahsia oleh ejen Rusia untuk menerbitkan bahan-bahan bacaan yang memandang serong pada kepentingan barat, serta aktiviti-aktiviti Majlis Keamanan Dunia yang menutup rahsia. Kupasan mereka disokong dengan keterangan dua orang perisik Soviet yang berpaling tadah.

Majalah Foreign Affairs menggelar buku ini sebuah "kajian berguna" mengenai cara perisik Soviet menggunakan maklumat palsu untuk "memajukan matlamat strategiknya dalam menjatuhkan maruah Amerika serta melemahkan NATO". The Journal of Conflict Studies menyifatkannya sebagai "pengenalan yang berguna kepada sebuah bidang ilmu" yang penting bagi pakar-pakar keselamatan, komuniti perisikan AS, dan para diplomat. Society menggelar Dezinformatsia sebuah "buku yang amat boleh dibaca dan berwawasan". Political Science Quarterly pula mengkritik gaya penulisan dan kerapian metodologi buku tersebut.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

  • Godson, Roy (March 30, 2017), "Disinformation: A Primer in Russian Active Measures and Influence Campaigns" (PDF), Written Testimony of Roy Godson to the Senate Select Committee on Intelligence, Open Hearing, March 30, 2017, United States Senate Select Committee on Intelligence, United States Senate