Divinum illud munus

Divinum illud munus (gelaran Melayu: Pada Roh Kudus ) ialah sebuah ensiklik yang dikeluarkan oleh Paus Leo XIII pada 15 Mei 1897. [1] Dalam ensiklik itu, Leo menyebut "kuasa Roh Kudus yang berdiam dan membuat ajaib; dan sejauh mana dan kecekapan tindakan-Nya, baik dalam seluruh tubuh Gereja maupun dalam jiwa setiap individu anggotanya, melalui kelimpahan rahmat kemuliaan ilahi-Nya." [2] Oleh itu, ia berfungsi sebagai salah satu pelopor kepada kebangkitan pneumatologi Katolik pada abad kedua puluh.

Kandungan sunting

Dalam membincangkan doktrin Katolik tentang Tritunggal Mahakudus, Leo menyatakan bahawa "Gereja adalah yang paling sesuai untuk mengaitkan kepada Bapa melalui pekerjaan-pekerjaan Ke-Tuhanan yang kuasanya lebih unggul, dalam Putera karya-karya yang di dalamnya kebijaksanaan unggul, dan kasih lebih unggul kepada Roh Kudus." [3] Walau bagaimanapun, beliau menekankan kesatuan tiga Pribadi Ilahi, yang tidak boleh dihormati secara berasingan dalam bentuk apapun penyembahan ilahi, atau dianggap sebagai bertindak secara berasingan dalam kerja penyucian.

“Kita harus berdoa kepada dan memohon Roh Kudus, kerana setiap daripada kita sangat memerlukan perlindungan dan pertolongan-Nya. Semakin seseorang itu kekurangan kebijaksanaan, lemah kekuatannya, ditimpa masalah, terdedah kepada dosa, maka seharusnya dia semakin terbang kepada Dia yang merupakan sumber cahaya, kekuatan, penghiburan, dan kekudusan yang tidak pernah berhenti.” [4]

Ensiklik mempunyai bahagian berikut:

  1. Roh Kudus dan Inkarnasi
  2. Roh Kudus dalam jiwa orang benar
  3. Mengenai pengabdian kepada Roh Kudus
  4. Novena tahunan ditetapkan

Divinum illud munus mengikuti dan mengembangkan Leo's Provida Matris ("mengenai Pengabdian kepada Roh Kudus"), surat yang lebih pendek yang dikeluarkan pada 5 Mei 1895, di mana beliau mula-mula memperkenalkan idea novena Pentakosta.

Oleh itu, kepada semua orang yang, selama sembilan hari berturut-turut sebelum Pentakosta, akan menyampaikan beberapa doa khusus kepada Roh Kudus setiap hari dan berbakti, sama ada secara terbuka atau peribadi, kami memberikan untuk setiap hari kelonggaran tujuh tahun dan sebanyak kuarantin. ; dan indulgensi pleno untuk satu kali sahaja dalam mana-mana hari yang disebutkan di atas atau pada hari Pentakosta atau dalam salah satu daripada lapan hari berikutnya, dengan syarat mereka mengaku dan berkomunikasi berdoa kepada Tuhan mengikut niat Kami, yang dinyatakan di atas. Kami juga mengakui bahawa jika seseorang, dengan belas kasihannya, sekali lagi berdoa dengan syarat yang sama dalam lapan hari selepas Pentakosta, dia boleh sekali lagi mendapat keuntungan daripada indulgensi yang sama. Lebih-lebih lagi kami memutuskan dan mengisytiharkan bahawa indulgensi sedemikian juga boleh digunakan sebagai hak pilih untuk jiwa-jiwa suci Api Penyucian, dan bahawa mereka juga kekal untuk semua tahun yang akan datang; tanpa menjejaskan sebarang keperluan adat dan undang-undang. [5]

Lihat juga sunting

  • Senarai ensiklik Pope Leo XIII
  • Mystici corporis daripada Pius XII

Nota sunting

 

Pautan luar sunting

  1. ^ Pope Leo XIII, Divinum illud munus, May 15, 1897, Libreria Editrice Vaticana
  2. ^ Divinum illud munus, §2.
  3. ^ Divinum illud munus, §3.
  4. ^ Divinum illud munus, §11.
  5. ^ Pope Leo XIII. Provida Matris, May 5, 1895, Libreria Editrice Vaticana