Eiji Sawamura (沢村 栄治 ; 1 Februari 1917 – 2 Disember 1944) ialah seorang pemain besbol profesional asal Jepun. Sawamura ialah pembaling tangan kanan, dan bermain di Jepun bagi kelab besbol Yomiuri Giants.

Eiji Sawamura
Eiji Sawamura
Pembaling
Dilahirkan: (1917-02-01)1 Februari 1917
Ujiyamada, Wilayah Mie, Empayar Jepun
Meninggal dunia: 2 Disember 1944(1944-12-02) (umur 27)
SS Hawaii Maru, Samudra Pasifik, dari Yakushima, Empayar Jepun
Liga Besbol Jepun debut
July 1, 1936, untuk Tokyo Kyojin
Penampilan terakhir
October 24, 1943, untuk Tokyo Kyojin
Statistik NPB
Berjaya–Tewas63-22
ERA1.74
Dikeluarkan554
Pasukan
Sebagai Pemain'"
Kerjaya cemerlang dan anugerah
Ahli Japanese
Baseball Hall of Fame
Pelantikan1959

Kehidupan Awal sunting

Pada tarikh 20 November 1934, Sawamura yang berusia 17 tahun ketika itu berhadapan dengan pasukan pelawat pemain semua bintang dari Liga Besbol Utama (Amerika Syarikat), termasuk Babe Ruth, Jimmie Foxx, Lou Gehrig, dan Charlie Gehringer. Dalam pusingan keempat, pitcher sekolah menengah atas itu berjaya mencecah sembilan pukulan, dan menahan Amerika pada larian tunggal ke atas lima babak bernada; sebuah lari habis oleh Gehrig dalam Sawamura berpelana ketujuh dengan kekalahan itu. Walau bagaimanapun, Sawamura remaja menunjukkan kebolehannya menyerang para pemain besbol bintang dari Amerika itu. Gehringer, Ruth, Gehrig, dan Foxx semua mengakui bakat yang dimilikinya. Connie Mack, jurulatih pasukan Amerika, sangat kagum dengan prestasi Sawamura sehingga dia cuba menandatanganinya dengan kontrak Liga Utama; Sawamura menolak kerana tidak ingin meninggalkan tanah airnya.

Kehidupan peribadi dan kematian sunting

Pada 1943, Sawamura dipaksa masuk ke Tentera Imperial Jepun. Para pemain besbol dipaksa menjadi tentara kerana ketidaksukaan Jepun pada saat itu terhadap perihal yang berkait dengan budaya Amerika Syarikat, termasuk Besbol. Sawamura terbunuh dalam pertempuran saat menaiki kapal Yakushima yang terkena torpedo kapal selam USS Sea Devil menjelang akhir Perang Dunia II.

Sawamura telah dimasukkan ke dalam senarai kemasyhuran Besbol Jepun pada 1959. Anugerah Sawamura (setaraf Jepun dengan Anugerah Cy Young MLB) yang diberikan kepada pemain pembaling terbaik dalam Liga sejak 1947, dinamakan sempena beliau.

Sawamura juga dikenang oleh AS semasa itu. Beliau disebut secara tidak langsung melalui penggambaran seorang dalam sebuah episod The Terror: Infamy yang bertajuk "Shatter Like a Pearl". Tahan perang Jepun bernama Tetsuya Ota (dilakonkan Kazuya Tanabe) sedang disoal siasat oleh seorang askar Amerika-Jepun. Ota memberitahunya bahwa beliau seorang pembaling di Jepun, dan menewaskan Lou Gehrig dalam tiga pukulan; "tiga hayunan dan semua tersasar (luar-dalam-keluar)" apabila pada saat itu para Yankee datang ke Tokyo, Jepun bagi permainan Besbol All-Star pada 1934. Eiji Sawamura juga menjadi inspirasi karakter utama dalam siri manga Daiya no Esu, Eijun Sawamura.

Kerjaya profesional sunting

Saat penubuhan Liga Besbol Jepun yang merupakan liga sukan profesional telah dirasmikan, Sawamura menyertai Yomiuri Giants pada tahun 1936, dan menjadi salah satu pemain handalan kelab itu. Sawamura ialah pemain pertama yang merekodkan tiada kenaan pertama dalam sejarah besbol profesional Jepun pada 25 September 1936, dan melakukannya lagi dua kali pada 1 Mei 1937 dan 6 Julai 1940. Pada 1937, beliau mencapai 33-10 dengan purata 1.38 larian. Dari 1937 hingga 1943, Sawamura mengumpul 105 permainan membaling rekod kerjaya dengan mata 63-22, 554 keluaran serta 1.74 ERA.