Buka menu utama

Dalam perakaunan, ekuiti (atau pemilik ekuiti) adalah perbezaan antara nilai aset dan nilai liabiliti sesuatu yang berhutang. Ia adalah dikawal oleh persamaan berikut:

Sebagai contoh, jika seseorang memiliki kereta bernilai $15,000 (aset), tetapi berhutang $5,000 di atas pinjaman terhadap mobil yang (tanggungjawab), yang mewakili kereta $10,000 ekuitas. Ekuitas boleh negatif jika liabiliti melebihi aset. Pemegang saham ekuiti (atau pemegang saham' ekuiti, pemegang saham dana, pemegang saham modal atau istilah yang sama) mewakili ekuitas syarikat sebagai dibagi antara para pemegang saham sudah biasa atau saham pilihan. Negatif pemegang saham ekuitas sering disebut sebagai pemegang saham defisit.

Selain itu, ekuitas juga boleh merujuk kepada ibu saham a corporation. Nilai saham bergantung pada perusahaan masa depan prospek ekonomi. Untuk syarikat dalam pembubaran proses, equity itu yang tersisa setelah semua liabiliti telah dibayar.

Ekuiti dalam hartanahSunting

Tanggapan ekuitas dengan hormat untuk real estate datang ekuitas dari penebusan. Ini ekuitas adalah harta kan bernilai perbezaan antara pasaran nilai harta dan jumlah apa-janji atau yang lain bebanan.

RujukanSunting