Yunani Purba (Bahasa Yunani: Ἑλλάς, diromankan: Hellás) ialah sebuah tamadun Mediterranean timur laut, wujud dari Zaman Kegelapan Yunani abad ke-12–9 SM hingga akhir zaman purba klasik (c. 600 AD), yang terdiri daripada koleksi budaya yang longgar. dan negara kota dan wilayah lain yang berkaitan dengan bahasa. Kebanyakan wilayah ini secara rasmi disatukan hanya sekali, selama 13 tahun, di bawah empayar Alexander the Great dari 336 hingga 323 SM (walaupun ini tidak termasuk beberapa negara kota Yunani yang bebas daripada bidang kuasa Alexander di Mediterranean barat, sekitar Laut Hitam, Cyprus , dan Cyrenaica). Dalam sejarah Barat, era purba klasik diikuti dengan serta-merta oleh Zaman Pertengahan Awal dan zaman Byzantine.

Kira-kira tiga abad selepas Zaman Gangsa Akhir runtuh di Mycenaean Greece, kutub bandar Yunani mula terbentuk pada abad ke-8 SM, yang membawa kepada zaman Archaic dan penjajahan Lembangan Mediterranean. Ini diikuti oleh zaman Yunani Klasik, dari Perang Yunani-Parsi hingga abad ke-5 hingga ke-4 SM, dan yang termasuk Zaman Keemasan Athens. Penaklukan Alexander the Great of Macedon menyebarkan tamadun Helenistik dari Mediterranean barat ke Asia Tengah. Zaman Helenistik berakhir dengan penaklukan dunia Mediterranean timur oleh Republik Rom, dan pengilhakan wilayah Rom Macedonia di Yunani Rom, dan kemudian wilayah Achaea semasa Empayar Rom.

Budaya Yunani klasik, terutamanya falsafah, mempunyai pengaruh yang kuat ke atas Rom kuno, yang membawa versinya di seluruh Mediterranean dan sebahagian besar Eropah. Atas sebab ini, Yunani Klasik secara amnya dianggap sebagai tempat lahirnya tamadun Barat, budaya mani dari mana Barat moden memperoleh banyak arketaip dan idea pengasasnya dalam politik, falsafah, sains, dan seni.