Fluminense Football Club ialah sebuah kelab sukan Brazil yang terkenal dengan pasukan bola sepak profesionalnya yang bersaing dalam Campeonato Brasileiro Série A, peringkat pertama bola sepak Brazil, dan Kejuaraan Carioca, liga negeri Rio de Janeiro. Kelab ini berpusat di kawasan kejiranan Laranjeiras sejak penubuhannya pada tahun 1902. Fluminense ialah kelab bola sepak tertua di Rio de Janeiro.

Fluminense F.C.
Nama penuhFluminense Football Club
GelaranTricolor
Flu
Fluzão (Flu besar)
Nense
Pó de Arroz (Serbuk Beras)
Time de Guerreiros (Pasukan Warriors)
Diasaskan21 Julai 1902; 122 tahun yang lalu (1902-07-21)
PresidenMário Bittencourt
Ketua jurulatihMano Menezes
LigaCampeonato Brasileiro Série A
2023
2023
Série A, ke-7 dari 20
Carioca, pertama dari 12 (juara)
Tapak sesawangLaman kelab
Warna tuan rumah
Warna tempat lawan

Fluminense telah dinobatkan sebagai juara kebangsaan empat kali, yang terbaru dalam Campeonato Brasileiro Série A 2012; pasukan itu juga telah memenangi Copa do Brasil 2007 dan Copa Rio 1952. Pada tahun 1949, Fluminense menjadi satu-satunya kelab bola sepak di dunia yang menerima Piala Olimpik, yang dianugerahkan setiap tahun oleh Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa kepada institusi atau persatuan yang mempunyai rekod merit dan integriti dalam membangunkan Pergerakan Olimpik secara aktif. Persembahan antarabangsa terbaiknya ialah juara penamat Copa Libertadores 2023, dan mara ke pusingan akhir Copa Libertadores 2008[1]

Fluminense adalah gentilik yang diberikan kepada orang yang dilahirkan di negeri Rio de Janeiro, di Brazil.

Kit rumah tradisional Fluminense terdiri daripada gabungan ikonik tiga warna: burgundy, putih dan hijau, dilupuskan dalam jalur menegak, sejak penggunaannya pada tahun 1904. Seluar pendek putih dan stokin putih, pakaian yang telah digunakan sejak 1920, melengkapkan rumah kit untuk O Tricolor.

Kelab ini mengadakan beberapa saingan lama dengan kelab lain, terutamanya dengan Flamengo (Clássico Fla-Flu), Botafogo (Clássico Vovô) dan Vasco da Gama (Clássico dos Gigantes). Clássico Fla-Flu khususnya secara meluas dianggap sebagai salah satu derbi bola sepak terhebat di Brazil dan Amerika Selatan, setelah akhirnya mencipta rekod dunia untuk kehadiran tertinggi dalam perlawanan antara kelab bola sepak (lebih 200,000 penonton di stadium Maracanã).

Kelab ini adalah tempat kelahiran pasukan bola sepak kebangsaan Brazil, yang memainkan perlawanan pertamanya di tengah-tengah sambutan ulang tahun ke-12 kelab itu. Di padang Fluminense, Estádio de Laranjeiras, "Canarinhos" mengadakan perlawanan pertama mereka, menjaringkan gol pertama mereka dan menjulang trofi pertama mereka. Sehingga hari ini, kelab itu telah menyumbang pemain kelima terbanyak kepada pasukan kebangsaan di kalangan semua kelab Brazil.[2]

Rujukan

sunting
  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; tiada teks disediakan bagi rujukan yang bernama fifa1
  2. ^ "Número de jogadores cedidos por cada clube brasileiro na história da Seleção Brasileira" [Number of players loaned by each Brazilian Club in the history of the Brazilian national team]. RSSSF Brasil. 15 September 2018.