Gincu (Jawi: ݢينچو) ialah produk kosmetik yang memberikan warna, tekstur dan perlindungan kepada bibir pemakai. Alat solekan ini datang dalam pelbagai warna dan jenis; dan ia secara umumnya dipakai oleh kaum wanita, namun pemakaiannya tidak terhad dalam kalangan lelaki.

Sebatang gincu.

Gincu juga bertindak sebagai pelembap bibir yang bertindak memberikan warna dan kelembapan kepada bibir pemakai yang cenderung mengering akibat persekitaran.

Pembuatan sunting

Gincu pada asasnya mengandungi pigmen, minyak, lilin dan bahan pelembap.[1] Lilin memberi bentuk dan struktur asas kepada gincu, lilin rembesan lebah mahupun dari daun karnaiba (kerana takat lebur yang tinggi) merupakan bahan paling umum digunakan. Minyak silikon boleh ditambah bagi memberi ketahanan lebih lama kepada warna kesan gincu terpakai.

Rujukan sunting

  1. ^ Günther Schneider, Sven Gohla, Jörg Schreiber, Waltraud Kaden, Uwe Schönrock, Hartmut Schmidt-Lewerkühne, Annegret Kuschel, Xenia Petsitis, Wolfgang Pape, Hellmut Ippen and Walter Diembeck "Skin Cosmetics" in Ullmann's Encyclopedia of Industrial Chemistry 2005, Wiley-VCH, Weinheim DOI:10.1002/14356007.a24_219