Giorgione (nama lahir Giorgio Barbarelli da Castelfranco; c. 1477/8–1510[2]) merupakan seorang pelukis Itali dari sekolah Venice pada Zaman Pembaharuan Tinggi. Kerjaya beliau tamat setelah kematiannya pada usia 30-an

Giorgione
Potret diri yang mungkin
Kelahiran
Giorgio Barbarelli da Castelfranco

c. 1477–1478
Meninggal dunia1510 (usia 32–33)
Venice, Itali
WarganegaraItali[1]
PendidikanGiovanni Bellini
Terkenal keranaLukisan
Karya terkenal
Ribut Kencang
Zuhrah Tidur
Castelfranco Madonna
Tiga Ahli Falsafah
Gerakan politikZaman Pembaharuan Tinggi

Giorgione dikenali untuk mutu karyanya yang puitis dan sukar difahami, walaupun hanya kira-kira enam lukisan yang masih bertahan, diiktiraf dengan pasti menjadi karya beliau. Ketidakpastian yang berlaku tentang identiti dan maksud disebalik lukisan Giorgione menjadikan beliau salah seorang tokoh yang paling misteri dalam kalangan pelukis Eropah.

Bersama-sama dengan Tiziano, yang lebih muda sedikit, merupakan pengasas sekolah Venice bagi lukisan Zaman Pembaharuan Itali, yang mencapai banyak kesan melalui warna dan angin, dan secara tradisionalnya dibandingkan dengan bergantung pada gaya reka bentuk lukisan Florence yang lebih linear.

Legasi sunting

 
Lukisan Castelfranco Madonna, sebelum proses pembersihan terbaru.Satu-satunya karya bahagian altar Giorgione.

Sungguhpun beliau meninggal dunia pada usia tiga puluhan, Giorgione meninggalkan legasi yang berkekalan untuk dikembangkan oleh Titian dan para artis abad ke-17.Giorgione tidak pernah mempengaruhi garis dan warna pada bidang seni bina, mahupun kesan artistik kepada persembahan sentimental.Beliau boleh dianggap sebagai orang Itali pertama yang melukis landskap dengan figura sebagai gambar bergerak dalam ruangnya sendiri tanpa tujuan kebaktian, alegori atau sejarah—dan orang pertama yang warnanya mempunyai tona bersemangat, bercahaya dan cair yang begitu cepat untuk menggambarkan karya itu. daripada semua Sekolah Venice .

Nota sunting

  1. ^ "Giorgione (Italian painter)". Britannica.com. Dicapai pada 2015-05-27.
  2. ^ Gould, 102–3.

Bacaan lanjut sunting

  • The Complete Paintings of Giorgione. Pengenalan oleh Cecil Gould. Nota oleh Pietro Zampetti. NY: Harry N. Abrams. 1968.
  • Giorgione. Atti del Convegno internazionale di studio per il quinto centenario della nascita (Castelfranco Veneto 1978), Castelfranco Veneto, 1979. 
  • Silvia Ferino-Pagden, Giorgione. Mythos und Enigma, Ausst. Kat. Kunsthistorisches Museum Wien, Wien, 2004.
  • Sylvia Ferino-Pagden (Hg.), Giorgione entmythisiert, Turnhout, Brepols, 2008. 
  • Unglaub, Jonathan. "The Concert Champêtre: The Crises of History and the Limits of the Pastoral." Arion V no.1 (1997): 46–96.