Google Base ialah pangkalan data yang disediakan oleh Google ke mana mana-mana pengguna boleh menambah hampir semua jenis kandungan, seperti teks, imej, dan maklumat berstruktur dalam format seperti XML, PDF, Excel, RTF, atau WordPerfect. Sehingga September 2010, produk tersebut telah diturunkan ke Google Merchant Center.[1] Jika Google mendapati ia relevan, kandungan yang dihantar mungkin muncul di enjin carian membeli-belah, Peta Google atau carian web. Sekeping kandungan itu kemudiannya akan dilabelkan dengan sifat-sifat seperti ramuan untuk resipi atau model kamera untuk fotografi stok. Oleh kerana maklumat mengenai perkhidmatan itu dibocorkan sebelum pelepasan awam, ia menghasilkan banyak minat dalam komuniti teknologi maklumat sebelum dikeluarkan. Google kemudian menanggapi blog mereka dengan kenyataan rasmi:

"Anda mungkin pernah melihat berita hari ini mengenai produk baru yang kami uji, dan membuat spekulasi tentang rancangan kami, Ini adalah apa yang sedang berlaku. Kami sedang menguji cara baharu untuk pemilik kandungan untuk menghantar kandungan mereka kepada Google, yang kami harap akan melengkapi kaedah sedia ada seperti merangkak web dan Peta Google. Kami fikir ia adalah produk yang menarik, dan kami akan memberitahu anda apabila terdapat lebih banyak berita. "

Fail boleh dimuat naik ke pelayan Google Base dengan menyemak imbas komputer atau web anda, melalui pelbagai kaedah Protokol Pemidnahan Fail atau oleh pengekodan API. Alat dalam talian disediakan untuk melihat bilangan muat turun fail pengguna dan langkah prestasi lain.

Pada 17 Disember 2010, diumumkan bahawa API Google Base tidak digunakan untuk memilih satu set API baharu yang dikenali sebagai Google Shopping APIs.[2]

Rujukan sunting

  1. ^ "Introducing the Google Merchant Center". googlebase.blogspot.com.
  2. ^ "New Shopping APIs and Deprecation of the Base API". googlemerchantblog.blogspot.com.