Buka menu utama

Di dalam Al-Quranul Karim, Habil dan Qabil - هابيل قابيل (Ibrani: קין , הבל, Hevel, Qayin, Abel, Cain) adalah anak-anak Adam dan Hawa. Perihal mereka telah diceritakan menerusi surah Al-Maidah ayat 27 hingga 32 ketika mereka berdua mempersembahkan qurban kepada tuhan semesta alam. Dan Allah telah memilih qurban Habil yang ternyata lebih murni. Hal ini telah menyebabkan Qabil berasa iri hati dan meluahkan isi hatinya untuk membunuh saudaranya itu. Habil sempat memberi peringatan kepada Qabil bahawa Allah hanya menerima pengorbanan dari orang-orang yang bertakwa sahaja.

Selesai melakukan pembunuhan, Qabil tidak pasti apa akan dibuat dengan mayat saudaranya itu. Lalu Allah memberi teladan kepadanya dengan mengirim burung gagak untuk memberinya pengajaran tentang menguburkan mayat.

Pembunuhan pertama ini telah menjadi suatu tanda kepada muslimin, Allah mengecam tindakan membunuh seseorang tanpa alasan yang benar.Umpamanya jika seseorang membunuh manusia ibarat seperti membunuh seluruh manusia yang ada.

Seperti yang diketahui umum, Qabil adalah seorang petani dan saudaranya Habil adalah pengembala.