Hari Pakistan (Urdu: یوم پاکستان,; literal: Yaum-e-Pakistan) atau Hari Resolusi Pakistan, juga Hari Republik, adalah hari cuti kebangsaan di Pakistan untuk memperingati Resolusi Lahore yang diluluskan pada 23 Mac 1940 dan menerima pakai perlembagaan pertama Pakistan semasa peralihan Dominion Pakistan ke Republik Islam Pakistan pada 23 Mac 1956 yang membuat Pakistan menjadi republik Islam yang pertama di dunia.[1] [2] Perarakan Hari Republik perarakan oleh angkatan tentera adalah sambutan yang sama untuk acara.

Hari Pakistan
یوم پاکستان
2 pesawat pejuang JF-17 Thunder diterbangkan pada perarakan Pasukan Bersenjata Pakistan di Islamabad pada 23 Mac 2007.
Nama rasmiUrdu: یوم پاکستان
lit. Yaum-e-Pakistan
Diraikan oleh/di
Pakistan
KepentinganPeringatan Resolusi Lahore dan Konstitusi
SambutanPerarakan tentera penuh oleh Pasukan Bersenjata Pakistan, yang memberikan hiasan negara
UpacaraPakistan (misi diplomatik Pakistan di negara-negara lain)
Tarikh23 Mac
Kekerapanannual

Hari Pakistan disambut dalam memori untuk memperingati peristiwa apabila Liga Islam Pakistan memakai resolusi pada Minar-e-Pakistan (literal: Menara Pakistan) yang dipanggil untuk menubuhkan Persekutuan bebas yang terdiri daripada wilayah-wilayah dengan majoriti Islam yang terletak di utara-barat dan rantau utara-timur British dikawal wilayah di India (tidak termasuk Syarikat bangsawan autonomi) pada 23 Mac 1940. Sejak itu, hari yang disambut setiap tahun di peringkat kebangsaan diumum sebagai cuti umum. Kebiasaanya, Angkatan Tentera Pakistan mengadakan perarakan tentera untuk sambutan acara.

Sambutan sunting

Sambutan utama diadakan di Islamabad, ibu negara Pakistan. Presiden Pakistan biasanya Ketua Tetamu; juga dihadiri di khalayak ramai ialah Perdana Menteri Pakistan bersama menteri-menteri kabinet, ketua-ketua tentera kakitangan dan Pengerusi Ketua-ketua bersama.

Sambutan mengenai cuti termasuk perarakan tentera dan orang awam penuh di ibu negara, Islamabad. Ini dipengerusikan oleh Presiden Pakistan dan diadakan pada awal pagi. Selepas perarakan, Presiden memberikan anugerah kebangsaan dan pingat kepada penerima anugerah di kediaman presiden. Sejambak bunga juga diletakkan di permakaman Muhammad Iqbal dan pengasas Pakistan, Muhammad Ali Jinnah. Dalam masa yang sangat jarang berlaku dan kepentingannya, orang kenamaan luar negeri telah dijemput untuk menghadiri perarakan tentera.[3] Dari tahun 1956-2000, kenamaan luar negeri berikut yang telah menghadiri perarakan adalah:

Tahun Kenamaan luar negeri
Ketua Tetamu
Negara Nota
1985 Jeneral Rudini[3]   Indonesia Ketua Turus Tentera Nasional Indonesia
1996 Cassam Uteem[3]   Mauritius Presiden Mauritius

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Stacy Taus-Bolstad (April 2003). Pakistan in Pictures. Twenty-First Century Books. m/s. 49. ISBN 978-0-8225-4682-5. Dicapai pada 22 March 2011.
  2. ^ John Stewart Bowman (2000). Columbia chronologies of Asian history and culture. Columbia University Press. m/s. 372. ISBN 978-0-231-11004-4. Dicapai pada 22 March 2011.
  3. ^ a b c Dawn.com (24 March 2015). "Relive Pakistan Day: 1940 – 2000". Dawn archives, 2015. Dawn archives. Dicapai pada 24 March 2015. Check |archiveurl= value (bantuan)

Pautan luar sunting