Harley Quinn (Dr. Harleen Frances Quinzel) adalah watak fiksyen yang terdapat dalam buku komik yang diterbitkan oleh DC Comics. Watak ini dicipta oleh Paul Dini dan Bruce Timm, dan pertama kali muncul dalam Batman: The Animated Series pada bulan September 1992, disuarakan oleh pelakon Arleen Sorkin. Dia kemudian muncul dalam buku-buku komik DC Comics Batman, dengan penampilan buku komik pertama dalam The Batman Adventures # 12 (September 1993). Dalam gambarannya, dia telah digambarkan sebagai ahli psikiatri doktor dan sebagai ahli psikologi. Harley Quinn membuat penampilan aksi langsung sebagai sebahagian daripada pelakon utama dalam aksi langsung dalam filem Suicide Squad (2016), di mana dia digambarkan oleh aktris Margot Robbie. Robbie akan kembali memainkan watak dalam filem 2020 Burung Prey (dan Emancipation Fantabulous One Harley Quinn) . Quinn juga bersedia untuk muncul dalam siri animasi yang akan datang Harley Quinn pada Oktober 2019 sebagai sebahagian daripada DC Universe streaming perkhidmatan, disuarakan oleh Kaley Cuoco.

Harley Quinn
Seorang pemudi mengenakan kostum watak Harley Quinn semasa acara Sutera Cosplay Fest 2021 di Johor, Malaysia
Informasi Penerbit
PenerbitDC Comics
Informasi dalam cerita
Berkerjasama denganJoker
Poison Ivy

Harley Quinn adalah seorang teman kerap dan kekasih dari Joker, yang ditemui semasa bekerja sebagai psikiater di Arkham Asylum, Gotham City, nama Joker adalah pesakit. Nama beliau adalah bermain dengan nama "Harlequin", watak yang berasal dari commedia dell'arte. Watak ini telah bekerjasama dengan rakan-rakan penjahat Catwoman dan Poison Ivy beberapa kali, trio dikenali sebagai Gotham City Sirens. Poison Ivy dikenali sebagai kawan rapat dan sekutu Harley yang berulang, walaupun digambarkan sebagai teman wanitanya dalam komik baru-baru ini.[1][2][3] Sejak Baru 52 , dia kini digambarkan sebagai antihero dan telah meninggalkan masa lalu sebagai supervillain di belakang. Walau bagaimanapun, dia masih digambarkan sebagai penyelia dalam media lain. Harley Quinn juga telah digambarkan sebagai ahli Suicide Squad .

Sejarah sunting

Penciptaan sunting

Pengenalan sunting

Harley Quinn mula-mula muncul di Batman: The Animated Series di dalam episode "Joker's Favor",[4] dalam apa asalnya sepadan dengan peranan animasi walk-on; sebilangan pegawai polis akan disandera oleh seseorang yang melompat keluar dari kek, dan ia memutuskan bahawa untuk mempunyai Joker itu sendiri ia akan menjadi terlalu pelik, walaupun dia akhirnya melakukannya pula. Oleh itu, mereka mencipta sidekick wanita untuk Joker; dia akan menjadi minat cintanya. Arleen Sorkin, bekas bintang sinetron Days of Our Lives ', muncul dalam urutan mimpi mengenai siri itu di mana dia memakai kostum jester; Mereka menggunakan pemandangan ini sebagai inspirasi untuk Quinn.[5] Setelah berteman dengan Sorkin sejak kolej, beliau memasukkan aspek personalitinya ke dalam wataknya dan bahkan mendapat Sorkin sendiri untuk menyuarakan watak itu.[6] Quinn juga diilhamkan oleh "hubungan ribut tapi tidak berdosa" rakan rakan wanita itu, menurut Timm.[7]

Dalam media lain sunting

Film sunting

Sebelum pembebasan Batman & Robin, Mark Protosevich telah ditugaskan oleh Warner Bros. untuk menulis naskah untuk Batman kelima Batman Unchained ditujukan oleh Joel Schumacher, dengan Harley Quinn dan Scarecrow DC Comics sebagai penjahat filem. Protosevich menulis kepadanya sebagai anak perempuan Joker yang membalas dendam untuk kematiannya.[8]

Suicide Squad sunting

 
Margot Robbie melakonkan watak Harley Quinn dalam publisiti masih untuk filem Suicide Squad (2016)

Pelakon Australia Margot Robbie menggambarkan watak Harleen Quinzel / Harley Quinn dalam DC Extended Universe, Suicide Squad.[9]

Rujukan sunting

  1. ^ "DC on Twitter". Twitter (dalam bahasa Inggeris).
  2. ^ Harley Quinn #25. DC Comics. 2017.
  3. ^ "DC on Twitter". Twitter (dalam bahasa Inggeris).
  4. ^ "Joker's Favor". Batman: The Animated Series. Musim 1. September 11, 1992. Fox. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  5. ^ Jankiewicz, Pat. "Quinn-tessentials. Arleen Sorkin gets a kick out of being the Joker's wench". Starlog. Harley's Haven. Dicapai pada May 5, 2015.
  6. ^ Dini, Paul; Chip, Kidd (1998). Batman Animated. New York City: HarperCollins Publishers. ISBN 978-0-06-107327-4.
  7. ^ Roddy, Kate Ellen (2011). "Masochist or machiavel? Reading Harley Quinn in canon and fanon". Transformative Works and Cultures (8). doi:10.3983/twc.2011.0259.
  8. ^ Toro, Gabe (April 5, 2011). "Joel Schumacher Says He Wanted Nicolas Cage To Play Scarecrow in the Aborted 'Batman Triumphant'". IFC. Dicapai pada April 17, 2012.
  9. ^ "'Suicide Squad': First Cast Photo Revealed". variety.com. July 25, 2015. Dicapai pada April 9, 2015.