Holtzbrinck Publishing Group

Holtzbrinck Publishing Group ialah syarikat yang berpusat di Stuttgart yang memiliki syarikat penerbitan di seluruh dunia. Syarikat itu telah menerbitkan pelbagai jenis buku termasuk The Satanic Verses oleh Salman Rushdie dan klasik oleh Agatha Christie, Jean-Paul Sartre, Ernest Hemingway dan John Updike. Lain-lain penerbitan terkenal syarikat termasuk jurnal saintifik Nature dan Scientific American. Ia merupakan salah satu syarikat penerbitan Bahasa Inggeris Lima Besar.

Holtzbrinck Publishing Group
Syarikat indukVerlagsgruppe Georg von Holtzbrinck GmbH
StatusSwasta
Diasaskan pada1948; 76 tahun yang lalu (1948)
PengasasGeorg von Holtzbrinck
Negara asalJerman
Lokasi ibu pejabatStuttgart
PengedaranSeluruh dunia
Jenis penerbitanBuku, akhbar, jurnal akademik, majalah
Pemilik
  • Monika Schoeller
  • Stefan von Holtzbrinck
[1]
Laman web rasmiHoltzbrinck.com

Pada tahun 2015, ia menggabungkan sebahagian besar unit Sains dan Pendidikan Macmillan (termasuk Nature Publishing Group) dengan Springer Science+Business Media, mewujudkan syarikat Springer Nature. Holtzbrinck memiliki 53% daripada syarikat gabungan itu.[2][3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Verlagsgruppe Georg von Holtzbrinck. "Management". Verlagsgruppe Georg von Holtzbrinck. Dicapai pada 1 April 2013.
  2. ^ Bray, Chad (15 January 2015). "Publisher of Nature and Scientific American to Form Joint Venture". The New York Times. Dicapai pada 14 January 2016.
  3. ^ Carpenter, Caroline (6 May 2015). "Completed merger forms 'Springer Nature'". The Bookseller. Dicapai pada 2016-01-14.

Pautan luar sunting