Hospital sukarela ditubuhkan dari abad kelapan belas di United Kingdom. Di Amerika, Ireland, dan Australia, hospital sukarela didirikan kemudian. Hospital ini dapat dibezakan dari hospital perbandaran, yang milik awam, dan hospital swasta, yang dijalankan secara komersial. Hospital ini pada awalnya dibiayai dengan langganan awam. Hospital sukarela juga boleh menjadi hospital amal.

Australia sunting

Model perniagaan yang serupa digunakan untuk semua hospital umum di New South Wales hingga tahun 1950-an. Walaupun terdapat struktur amal, sebahagian besar modal dan separuh kerugian pengendalian dibiayai oleh Kerajaan Negeri pada tahun 1913.[1]

Ireland sunting

Di Ireland, model tersebut masih digunakan.

Rujukan sunting

  1. ^ Cummins, C. (1976). "The administration of hospitals and charities". The History of Medical Administration in NSW. NSW Ministry of Health. Online: Health Commission of NSW. m/s. 137–140. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2 Februari 2016. Dicapai pada 31 Oktober 2015. It cannot be stressed too frequently that general hospitals developed as voluntary charities for the indigent poor, and survived essentially on the subscriber system, with irregular Government assistance, during the nineteenth century. .... If approved, and if finance was available, assistance for capital expenditure was provided by the Government, which also met the deficit between income and expenditure on a £1 for £1 basis.