Hubungan Brunei–Sepanyol

Hubungan Brunei–Sepanyol merujuk kepada hubungan luar negeri antara Brunei dengan Sepanyol. Mereka menubuhkan hubungan diplomatik pada tahun 1984. Brunei tidak mempunyai kedutaan di Sepanyol, tetapi kedutaannya di Paris, Perancis, ditauliahkan ke Sepanyol.[1] Sepanyol tidak mempunyai kedutaan di Brunei tetapi kedutaannya di Kuala Lumpur, Malaysia, diiktiraf untuk Brunei.[2]

Hubungan Brunei-Sepanyol
Peta menunjukkan lokasi Brunei dengan Spain

Brunei

Sepanyol

Sejarah sunting

Pada 1521, Ferdinand Magellan menemui Brunei dan wilayah sekitarnya semasa menjelajah dunia bagi pihak Sepanyol.[3] Pada 1578, ketika Sepanyol memulakan pengembangannya di Asia Tenggara dari pangkalannya di Filipina, cita-cita Sepanyol akhirnya bertembung dengan Empayar Brunei. Selama empat bulan, pasukan Sepanyol (termasuk tentera Filipina dan Mexico dari wilayahnya Sepanyol Baharu) bertempur dengan pasukan Brunei yang juga termasuk tentera Uthmaniyyah. Tentera Sepanyol berjaya menyerang ibu kota Mukim Kota Batu. Akhirnya, Sepanyol berjaya menguasai semua pulau Filipina masa kini yang sebelum ini berada di bawah kawalan Brunei.[4] Konflik ini kini dikenali sebagai Perang Castilia.

Diplomasi moden sunting

Sepanyol dan Brunei menjalinkan hubungan diplomatik pada Jun 1984. Sepanyol tidak mempunyai Kedutaan residen di Brunei, menguruskan isu-isu berkaitan Kesultanan Kedutaan Sepanyol di Kuala Lumpur (Malaysia). Brunei juga tidak mempunyai residen Kedutaan di Sepanyol, menguruskan isu berkaitan Sepanyol dari Kedutaan Kesultanan Brunei di Paris. Hubungan dua hala adalah mesra kerana ketiadaan pertikaian dan hubungan Sultan dan keluarganya dengan keluarga diraja Sepanyol.[5]

Rujukan sunting

  1. ^ List of foreign embassies in Spain Diarkibkan 2014-10-06 di Wayback Machine.
  2. ^ Ficha de Brunei Office of Diplomatic Information. Ministry of Foreign Affairs and Cooperation. Section: Spanish Representation Data.
  3. ^ History of Brunei
  4. ^ Borneo en la Consolidación de la Presencia de España en Filipinas (in Spanish)
  5. ^ Ficha de Brunei Office of Diplomatic Information. Ministry of Foreign Affairs and Cooperation. Section: Diplomatic relations.