Humor pejabat, juga sering dipanggil komedi tempat kerja (Bahasa Inggeris: Office humor atau workplace comedy), ialah humor di tempat kerja, khususnya, pejabat, persekitaran. Ia merupakan mata pelajaran yang mendapat perhatian penting daripada pelajar psikologi industri dan organisasi dan sosiologi pekerjaan, serta dalam budaya popular .

Pertimbangan akademik sunting

Humor adalah bahagian yang tidak dapat dielakkan dalam persekitaran sosial kerja, dan telah dipertikaikan sebagai alat yang berpotensi untuk meningkatkan kepuasan pekerja dan hasil organisasi. Kajian telah mencadangkan bahawa humor boleh meningkatkan kesepaduan pekerja, kreativiti, motivasi, dan daya tahan dalam menghadapi kesukaran.[1][2]

Sebaliknya, jenaka di tempat kerja (terutamanya jenaka negatif) juga boleh disalahgunakan untuk mengukuhkan ketaksuban, merendahkan golongan minoriti, mewujudkan suasana gangguan fizikal atau seksual, atau sebagai alat pengurusan untuk mengukuhkan kuasa pengurusan.[3]

Pertimbangan undang-undang sunting

Kelucuan di tempat kerja yang tidak sesuai boleh dianggap sebagai "bukti dalam gangguan seksual, diskriminasi dan kes persekitaran kerja yang bermusuhan".[4] Ia telah membawa kepada akibat yang serius dalam kes seperti kes Krull, di mana ombudsman Kaunti King, Washington dipecat kerana menghantar salinan buku kecil Arahan dan Nasihat untuk Pengantin Muda 1894 kepada pembantunya yang bakal berkahwin tidak lama lagi,[5] atau Chevron Corporation perlu membayar lebih daripada $2 juta sebagai penyelesaian dengan empat pekerja selepas e-mel antara pejabat diedarkan mengenai subjek "25 Reasons Why Beer is Better Than Women" (25 Sebab Mengapa Bir Lebih Baik Daripada Wanita).[4]

Representasi dalam budaya popular sunting

Jenaka pejabat ialah tumpuan jalur komik (Dilbert, Gaus Electronics, Help Desk, Misaeng, User Friendly, Sosiaalisesti rajoittuneet), filem (Office Space, Head Office), siri TV (The Peter Principle, The Office, Dilbert) dan kontemporari seni (seperti dalam karya Mike Kelley[6][7]).

Federalisms ialah sebuah syarikat yang berpangkalan di Washington, DC yang menggunakan jenaka pejabat untuk meningkatkan semangat pekerja persekutuan dan kontraktor melalui kad ucapan dan media sosial.[8]

Rujukan sunting

  1. ^ Stephanie Dolgoff, "Funny business: why workplace teams that share laughs do better and more profitable work. (Yup, office yuks have been studied!)."[pautan mati] SUCCESS, May 1, 2012.
  2. ^ Karen E. Klein, "Humor in the Workplace", Bloomberg Businessweek, November 5, 2007.
  3. ^ Ford, T. E., & Fitzgerald, C. M. "Sexist humor in the workplace: A case of subtle harassment." In Jerald Greenberg (Ed.), Insidious Workplace Behavior (Routledge, 2010), ISBN 978-1848728585, pp. 175-206. Excerpts available at Google Books.
  4. ^ a b T. Shawn Taylor, "Political correctness (and lawsuits) make workplace humor serious issue." Chicago Tribune, April 26, 2002  – via HighBeam Research (langganan diperlukan) .
  5. ^ David Schaefer, "Ombudsman Is Fired -- County Council Says Krull Engaged In `Misconduct'" Seattle Times, October 22, 1996.
  6. ^ Tom McGlynn, "Mike Kelley: Laughing at Deadlines", Artwrit, Winter 2012.
  7. ^ "Mike Kelley, Three Projects: Half a Man, From My Institution to Yours, and Pay for Your Pleasure" Diarkibkan 2013-05-12 di Wayback Machine, Renaissance Society, May 1988.
  8. ^ "Federalisms™". Federalisms™ (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-12-16.

Bacaan lanjut sunting

  • T Bradford Bitterly; Alison Wood Brooks; Maurice E Schweitzer (10 November 2016). "Risky business: When humor increases and decreases status". Journal of Personality and Social Psychology. doi:10.1037/pspi0000079.