Institut ialah badan organisasi yang diwujudkan untuk tujuan tertentu. Mereka selalunya ialah organisasi penyelidikan (institut penyelidikan) yang diwujudkan untuk membuat penyelidikan mengenai topik tertentu, atau juga boleh menjadi badan profesional.

Institut Aleksanteri di Helsinki, Finland pada Jun 2021

Di sesetengah negara, institut boleh menjadi sebahagian daripada universiti atau institusi pengajian tinggi lain, sama ada sebagai kumpulan jabatan atau institusi pendidikan berautonomi tanpa status universiti tradisional seperti "institut universiti" (lihat Institut Teknologi). Di sesetengah negara, seperti Korea Selatan dan India, sekolah swasta kadangkala dirujuk sebagai institut, dan di Sepanyol, sekolah menengah dirujuk sebagai institut.

Dari segi sejarah, di sesetengah negara institut adalah unit pendidikan yang menyampaikan latihan vokasional dan sering menggabungkan perpustakaan, juga dikenali sebagai institut mekanik.

Perkataan "institut" berasal daripada perkataan Latin institutum yang bermaksud "kemudahan" atau "kebiasaan"; daripada instituere yang bermaksud "membina", "mencipta", "meningkatkan" atau "mendidik".[1]

Rujukan sunting