Isomerase ("enzim isomer") ialah kelas umum enzim yang menukarkan molekul daripada satu isomer kepada isomer lain. Isomerase memudahkan penyusunan semula intramolekul, di mana ikatan dipecahkan dan dihasilkan. Bentuk umum tindak balas sedemikian adalah seperti berikut:

A–B → B–A

Hanya terdapat satu substrat yang menghasilkan satu produk. Produk ini mempunyai formula molekul yang sama dengan substrat, tetapi berbeza dalam ketersambungan ikatan atau susunan tiga dimensi. Isomerase memangkinkan tindak balas merentasi banyak proses biologi, seperti dalam glikolisis dan metabolisme karbohidrat.

Keterangan sunting

Isomerases memangkinkan proses perubahan satu molekul.[1] Ia menukar satu isomer kepada yang lain, dan bermakna produk akhir mempunyai formula molekul yang sama, tetapi struktur fizikal yang berbeza. Isomer sendiri wujud dalam pelbagai jenis, tetapi secara amnya boleh dikelaskan sebagai isomer struktur atau stereoisomer. Isomer struktur mempunyai susunan ikatan yang berbeza dan/atau ketersambungan ikatan yang berbeza antara satu sama lain, seperti dalam kes heksana dan empat bentuk isomernya yang lain (2-metilpentana, 3-metilpentana, 2,2-dimetilbutana, dan 2,3-dimetilbutana).

Stereoisomer mempunyai susunan ikatan individu yang sama dan ketersambungan yang sama tetapi susunan tiga dimensi atom terikat berbeza. Contohnya, 2-butena wujud dalam dua bentuk isomer: cis-2-butena dan trans-2-butena.[2] Subkategori isomerase yang mengandungi rasem, epimerase dan isomer cis-trans ialah contoh enzim yang memangkinkan pertukaran stereoisomer. Liase intramolekul, oksidoreduktase dan transferase memangkinkan penukaran antara isomer struktur.

Rujukan sunting

  1. ^ Enzyme nomenclature, 1978 recommendations of the Nomenclature Committee of the International Union of Biochemistry on the nomenclature and classification of enzymes. New York: Academic Press. 1979. ISBN 9780323144605.
  2. ^ McNaught AD (1997). Compendium of Chemical Terminology (ed. 2nd). Oxford: Blackwell Scientific Publications. ISBN 978-0-9678550-9-7.