Istana Kehakiman

Mahkamah persekutuan di Putrajaya, Malaysia

Istana Kehakiman (Jawi: ايستان کحاکيمن) merupakan tempat letaknya Mahkamah Persekutuan dan Mahkamah Rayuan Malaysia di Presint 3, Putrajaya, Malaysia. Bangunan ini meliputi blok bangunan pentadbiran mahkamah kembar 5 dengan 2 bangunan satelit berkembar yang menempatkan bilik-bilik mahkamah. Ia dicipta dengan menggunakan sentuhan seni reka Moor yang jelas kelihatan dari binaan kubahnya, turus, dan gerbang. Bangunan ini direka berdasarkan 3 prinsip falsafah utama iaitu keseimbangan (keadilan), ketelusan dan kekuatan sistem kehakiman negara Malaysia. Para pelawat bebas untuk bergambar di hadapan bangunan mahkamah ini demi menjiwai seni reka klasik dan erti keadilan yang cuba digambarkan menerusi kehalusan seni binaan.

Istana Kehakiman
ايستان کحاکيمن
Map
Maklumat umum
StatusSiap
JenisMahkamah Persekutuan
Gaya seni bina
Islamik
Moor
Palladi dan Neoklasikisme
Bandar/pekanPutrajaya
Wilayah Persekutuan
NegaraMalaysia
Pecah tanah
1999
Pembinaan bermula2000
Disiapkan pada
2003
Dirasmikan pada
2004
Butiran teknikal
Bilangan tingkat
5
Reka bentuk dan seni bina
ArkitekArkitek aQidea, AR Ahmad Rozi A Wahab

Sejarah sunting

 
Pandangan sisi istana Keadilan

Oleh kerana keperluan untuk pejabat ketua sistem Kehakiman yang sepatutnya di Malaysia, lokasi di Precinct 3 Putrajaya dikenal pasti untuk tujuan ini. aQidea Arkitek sekali lagi dipanggil untuk ditugaskan untuk merekabentuk bangunan itu setelah menamatkan Pejabat Perdana Menteri tidak jauh dari Istana Keadilan. Ia mempunyai 2 Mahkamah Rayuan dan 6 Mahkamah Persekutuan yang mempunyai rangkaian laluan yang rumit memisahkan Hakim, saksi, orang awam, dan tertuduh membawa ke mahkamah dari tempat letak kereta atau kawasan ketibaan. Ini adalah untuk keselamatan dan keselamatan semua orang yang terlibat untuk mencapai fungsi dan suasana mahkamah yang dikehendaki. Reka bentuk ini adalah tentang membawa "Pesanan" dan pesanan adalah tema hari ini kerana susun atur dibuat dengan teratur, dari bilik terkecil hingga yang terbesar dan dari dunia awam ke domain swasta. AR Ahmad Rozi Abd Wahab, arkitek utama bertanggungjawab secara peribadi untuk susun atur reka bentuk dan keluar dengan konsep dan idea seni bina.

Seni bina sunting

 
Istana Kehakiman pada waktu malam

Reka bentuk Istana Keadilan menggabungkan pengaruh budaya Islam Klasik seperti Taj Mahal di India, budaya Moor, seperti Bangunan Sultan Abdul Samad di Kuala Lumpur dan pengaruh Klasik Barat, seperti Palladian. Reka bentuk klasik memberikan kedalaman ke kulit bangunan dan menciptakan fasad yang di artikulasikan yang menarik.

Kompleks ini terdiri daripada bangunan lima tingkat untuk badan kehakiman dan bangunan dua tingkat untuk menempatkan mahkamah dan pejabat.<ref> [http: //www.tourism.gov. my / en / my / web-page / places / states-of-malaysia / putrajaya / palace-of-justice "Palace of Justice"] Check |url= value (bantuan). Tourism Malaysia. Dicapai pada 25 May 2014.[pautan mati kekal] </ ref>

Seni bina dalaman sunting

Terdapat atrium pusat yang besar ( Rotunda) di mana pelbagai bilik disusun. Atrium membantu untuk membimbing pelawat yang tiba ke bangunan dan mempunyai sambungan visual yang jelas ke tingkat lain di atas.

Perpustakaan terletak di aras bawah bersebelahan dengan pintu masuk, dengan bilik pendengaran di Mahkamah Persekutuan dan Mahkamah Rayuan yang terletak di tingkat pertama. Pendaftar dan pejabat Rayuan dan Mahkamah Persekutuan masing-masing tereletak di tingkat kedua dan ketiga. Dewan Hakim Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan terletak di tingkat keempat dan kelima.

Lokasi fungsi-fungsi ini direka pada tahap tertentu untuk memastikan privasi dan keselamatan. Malahan, letak tempat meletakkan kereta dipisahkan antara hakim, kakitangan dan orang ramai. Titik ketibaan untuk orang yang memandu kereta mereka ke Istana Keadilan diteliti dengan teliti untuk memastikan keselamatan, keselamatan dan privasi. Susun atur direka untuk mendapatkan capaian langsung kepada para hakim untuk pergi ke bilik masing-masing dari tempat letak kereta mereka. Ruang awam direka bentuk untuk zon tertentu sahaja.

Rujukan sunting

  • Buku maklumat pelancongan Putrajaya Intelligent Garden City (English) cetakan 2009, edaran percuma Tourism Malaysia, Kementerian Pelancongan Malaysia.