Istana kota Lincoln

Istana kota Lincoln merupakan salah sebuah istana kota yang terletak di Britain. Lincoln adalah salah satu daripada empat pusat wilayah Rom British menjadikannya sebagai pusat penting yang diiktiraf lama dahulu. Hampir 2,000 tahun yang lalu sebuah kubu Rom telah ditempatkan di puncak bukit yang sama kedudukan yang dinikmati oleh istana diraja William the Conqueror ini.

Luaran pintu timur
Luaran pintu barat, yang dibina semula pada tahun 1230-an. Ditutup selama beberapa abad, ia dibuka semula seawal 1992
Menara Lucy Tower pada tahun 2013, pada masa istana kota ini melalui program pengubahsuaian.

Berikutan akibat serangan Norman di England, beliau membina satu rangkaian istana diraja meluas, tetapi Lincoln adalah salah satu daripada yang pertama. Istana awal ini mungkin tidak lebih daripada satu benteng kayu dan busut (motte), tetapi menjelang 1115 temboknya telah digantikan dengan batu. Bahagian tembok tulang ikan Norman dari tempoh ini masih dapat dilihat terbenam pada dinding tembok tinggi yang kekal utuh.

Jendela Oriel di pintu masuk, dipindahkan dari Istana John dari Gaunt, Lincoln, pada tahun 1849

Terdapat dua busut mottes di Istana Lincoln, kedua-dua berada dibahagian pinggir bailey selatan, satu yang lebih besar menampung menara ibu kurun kedua belas (Menara Lucy), dan yang satu lain menempatkan Menara Pemantauan ("Tower Observatory"). Struktur segi empat ini dengan turet bulat dibahagian atas memiliki tiga tiga tempoh pembinaan yang berbeza. Ia bermula sebagai sebuah menara Norman segi empat bujur, diperbesarkan pada abad keempat belas untuk menjadikannya segi empat tepat, dan pada awal abad kesembilan belas ia tambah dengan turet bulat Victoria. Untuk pertahanan, istana Lincoln mempunyai dua pintu kota utama, dan sebuah menara rendah (Cobb Hall) yang terletak pada sudut tenggara tembok. Pintu Barat adalah pintu masuk yang paling penting, dan ini telah dipulihkan baru-baru ini kerana ia telah ditutup pada abad kelima belas.

Pada masa kini, pengunjung memasuki istana melalui Pintu Timur yang mengagumkan, yang telah diberi bahagian hadapan baru pada abad yang keempat belas dengan dua menara drum hebat tetapi hanya bahagian asas bangunan ini kekal kelihatan. Tiada seorang pun daripada bangunan domestik zaman pertengahan yang biasanya ditemui dalam bailey yang terselamat, kerana bangunan penjara khusus telah menggantikannya sepanjang abad kelapan belas - sungguhpun banduan telah ditahan di istana ini seawal 1068. Dewan Istana zaman pertengahan lama dijadikan bilik mahkamah pada awal abad kelapan belas, digantikan pada tahun 1776 dengan mahkamah yang pertama. Bila bangunan ini mendap, bangunan Mahkamah DiRaja Gothic ini dibina pada 1820. Sebuah rumah mandi kecil dengan gaya yang sama juga telah dibina di utara bangunan mahkamah yang digunakan sebagai dobi penjara.

Sebuah penjara, bertarikh dari 1787 dan diperbesarkan semasa zaman Victoria, memenuhi bahagian selatan bailey itu. Istana kota Lincoln mengalami kerosakan beberapa kali, tetapi Perang Saudara benar-benar mengakhiri penggunaannya sebagai kubu kuat. Ia terus berkembang dengan keperluan bandar dan penduduknya, dan kisah yang menarik ini kini terbongkar dalam kepongan tunggal ini.

Rujukan sunting

  • Knight, C. (1839). Penny cyclopaedia. The Society for the Diffusion of Useful Knowledge. m/s. 15.
  • Sewell, Richard Clarke (1846). Gesta Stephani. London: Sumptibus Societatis. m/s. 70, 71.

Bacaan lanjut sunting

  • Lindley P. (ed.) (2004), The Early History of Lincoln Castle, Occasional Papers in Lincolnshire History and Archaeology, No. 12.

Pautan luar sunting