Jackass (francais)

Jackass merupakan siri televisyen komedi realiti Amerika Syarikat yang dicipta oleh Jeff Tremaine, Spike Jonze, dan Johnny Knoxville . Ia pada asalnya disiarkan selama tiga musim di MTV antara Oktober 2000 dan Februari 2002. Rancangan itu menampilkan sembilan pelakon yang melakukan aksi dan gurauan antara satu sama lain dan orang ramai. Pelakon termasuk Knoxville, Bam Margera, Chris Pontius, Dave England, Steve-O, Ryan Dunn, Ehren McGhehey, Preston Lacy, dan Jason "Wee Man" Acuña .

Jackass
Fail:Jackass-logo.gif
Genre
  • Reality TV
  • Rancangan aksi
  • Komedi


Pencipta
PengarahJeff Tremaine
Dibintangi oleh
Lagu pembukaan"Corona" oleh Minutemen
Negara asalAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bilangan musim3
Bilangan episod25
Penerbitan
Penerbit eksekutif
  • Jeff Tremaine
  • Spike Jonze
  • Johnny Knoxville
PenerbitTrip Taylor
PenyuntingIvan Victor
Kristine Young Gaffney
Mark Hansen
SinematografiDimitry Elyashkevich
Pemasangan kamera
Single
Tempoh siaran20–22 minit
Syarikat penerbitan
Dickhouse Productions
Syarikat pengedaran
MTV Networks
Penyiaran
Saluran asalMTV
Format gambarNTSC
Siaran asal1 Oktober 2000 (2000-10-01)[1][2] – 3 Februari 2002 (2002-02-03)[perlu rujukan]
Kronologi
Rancangan berkaitan
Wildboyz
Viva La Bam
Homewrecker
Bam's Unholy Union
Dr. Steve-O
Bam's World Domination
Bam's Bad Ass Game Show

Rancangan ini menimbulkan kontroversi kerana dianggap tidak senonoh dan menggalakkan tingkah laku berbahaya. Selepas Jackass berakhir pada tahun 2002, ia kemudiannya berkembang menjadi francais media, yang termasuk spin-off Wildboyz, Viva La Bam, Homewrecker, Bam's Unholy Union, Dr Steve-O, Bam's World Domination, dan Bam's Bad Ass Game Show ; lima filem cereka yang dikeluarkan oleh Paramount Pictures ; dan permainan video . Rancangan ini menduduki tempat ke-68 dalam senarai "TV Klasik Baharu" oleh Entertainment Weekly, dan merupakan bahagian penting dalam budaya popular Amerika 2000-an. [3]



Selepas Jackass sunting

Apabila siri TV itu tamat, setiap ahli pelakon menemui karya baharu dalam filem dan televisyen, masing-masing memperoleh tahap kejayaannya sendiri. Johnny Knoxville meneruskan kerjaya sebagai pelakon, muncul dalam filem seperti pembuatan semula Walking Tall pada tahun 2004, The Dukes of Hazzard, Men in Black II, The Ringer, A Dirty Shame, Big Trouble, Coyote Ugly, The Last Stand, Teenage Mutant Ninja Turtles, dan Skiptrace .

Bam Margera dan krew CKY diberikan rancangan spin-off mereka sendiri Viva La Bam, yang berkisarkan Margera dan keluarganya, yang sering menjadi mangsa jenaka praktikal kumpulan itu. Bam dan kru juga mengadakan rancangan radio dari 2004 hingga 2013 yang dipanggil Radio Bam di radio Sirius . Margera juga telah dipaparkan dalam Bam's Unholy Union, mengenai beliau dan tunangnya Missy Rothstein menjelang perkahwinan mereka, manakala Brandon DiCamillo dan Rake Yohn dipaparkan dalam Blastazoid, rancangan hayat pendek tentang permainan video.

Apabila Viva La Bam menamatkan siarannya, Ryan Dunn, yang merupakan sebahagian daripada kru Bam di Viva La Bam, telah diberikan rancangannya sendiri Homewrecker, di mana beliau membalas dendam terhadap mangsa jenaka praktikal yang tidak berdaya dengan mengubah suai bilik si prankster mengikut kejadian asal. Rancangan ini hanya bertahan selama satu musim. Pada 20 Jun 2011, Dunn terbunuh dalam kemalangan kereta semasa memandu dalam keadaan mabuk di Pennsylvania . [4]

Chris Pontius dan Steve-O juga diberikan rancangan spin-off mereka sendiri iaitu Wildboyz . Tidak seperti Jackass dan Viva La Bam, Wildboyz menolak formula jenaka praktikal dan sebaliknya memaparkan kedua-duanya mengembara ke seluruh dunia untuk mencari haiwan liar dan eksotik. Diarahkan oleh pengarah Jackass, Jeff Tremaine, Wildboyz menampilkan penampilan kerap Johnny Knoxville, dan Wee Man sebagai tetamu jemputan, serta tetamu berulang seperti Loomis Fall, Manny Puig, Tony Hawk, dan Mat Hoffman .

Setahun selepas Jackass Number Two dikeluarkan, Steve-O telah diberi spin-off baharu bertajuk Dr. Steve-O . Ia keluar pada tahun 2007 di saluran USA Network . Dalam spin-off ini Steve-O bertindak sebagai doktor untuk membantu lelaki mengatasi ketakutan mereka. Dalam setiap episod, Steve-O membantu tiga lelaki berbeza, dan membuatkan mereka menyelesaikan tiga cabaran untuk mengatasi ketakutan mereka.

Dua hari sebelum Jackass 3D keluar, Bam Margera dan Ryan Dunn membintangi rancangan khas TV setengah jam bertajuk Bam's World Domination . Dalam istimewa ini, Bam dan Dunn, bersama pemain papan selaju Tim O'Connor, menyertai <i>The Tough Guy Competition</i> yang disiarkan di SpikeTV .

Selepas Jackass Presents: Bad Grandpa dikeluarkan, Bam Margera mencipta spin-off baharu bertajuk Bam's Bad Ass Game Show, yang disiarkan di TBS pada 2014. Bam, bersama-sama Brandon Novak, kedua-duanya menjadi hos rancangan permainan itu. Para peserta telah diarahkan untuk melakukan beberapa siri aksi sambil bersaing antara satu sama lain, dengan harapan memenangi hadiah utama $10,000.

Filem sunting

Jackass: The Movie (2002) sunting

Selepas rancangan itu ditayangkan, pelakon-pelakon Jackass berganding semula pada tahun 2002 untuk merakamkan apa yang mereka percaya akan menjadi penutup kepada Jackass : versi filem penuh rancangan bertajuk Jackass: The Movie . Mereka menjelaskan bahawa filem itu adalah "perpisahan" mereka kepada peminat rancangan itu, dan dengan francais mengambil format filem, pelakon dan kru kini dibenarkan untuk memintas penapis, menunjukkan aksi yang lebih kesat daripada yang dipaparkan pada rancangan TV itu. [5] Walaupun tidak bersetuju sebelum ini, MTV Films membantu dalam pengedaran filem itu.

Filem itu dirakam dengan bajet hanya $5 juta, mencatatkan kutipan lebih $60 juta di Amerika Syarikat sahaja, dan menduduki tempat #1 di pecah panggung pada hujung minggu sulungnya.

Jackass Number Two (2006) sunting

Dengan keluaran Jackass: The Movie, pengarah Jeff Tremaine dan pelakon lain percaya bahawa Jackass telah selesai dan tidak akan ada lagi projek di bawah francais itu. Walau bagaimanapun, semasa musim terakhir Wildboyz, Knoxville menyertai Chris Pontius dan Steve-O dalam pelbagai ekspedisi di seluruh dunia. Dikatakan bahawa Knoxville bertindak terlalu jauh semasa penggambaran rancangan itu sehingga Tremaine menariknya ke tepi dan berkata "Jika anda sanggup melakukan ini semua, mengapa tidak mengumpulkan semua dan membuat filem lain?" Knoxville bersetuju, dan dengan penamatan siaran Viva La Bam dan Wildboyz, mereka, seluruh pelakon bersedia untuk berganding semula dan membuat filem sekuel. [6]

Nombor Dua dikeluarkan pada 22 September 2006, diterbitkan oleh MTV Films dan diedarkan oleh Paramount Pictures. Seperti yang berlaku dengan pendahulunya, Jackass Number Two mengungguli box office pada hujung minggu sulungnya, memperoleh $29.01 juta. Rakaman untuk beberapa aksi menunjukkan bapa saudara Bam Margera, Vincent "Don Vito" Margera, tetapi rakaman itu telah dialih keluar daripada tayangan teater dan DVD kerana penahanannya pada Ogos 2006 dan sabitan atas dua pertuduhan serangan seksual ke atas individu bawah umur.

Jackass Presents: Mat Hoffman's Tribute to Evel Knievel (2008) sunting

Pada 27 Mei 2008, sebuah filem Jackass terus ke DVD telah dikeluarkan oleh Dickhouse Productions. [7] [8] Filem ini adalah penghormatan kepada lagak ngeri, Evel Knievel, yang meninggal dunia pada 30 November 2007, setahun sebelum tayangan filem itu.

Jackass 3D (2010) sunting

Dalam temu bual Ogos 2009 dengan Knoxville untuk The Times-Picayune, Knoxville, mengenai topik pemulihan dan rehabiliti Steve-O, berkata, "Dia mengambil sikap tenang seperti dia mengambil dadah dan alkohol, saya sangat berbangga dengannya. Saya fikir kita akan melihat dia melakukan beberapa perkara di sini tidak lama lagi. Sebenarnya, saya tahu kita begitu." [9] Beliau kemudiannya menyatakan "Sesuatu akan datang. Kami agak teruja." Kemudian, beliau menambah, "Saya fikir ia akan menjadi tahun yang besar tahun depan, tetapi saya tidak mahu bercakap mengenainya lagi . . ." [9]

Pada September 2009, Margera mendedahkan kepada Iltalehti, sebuah akhbar Finland, bahawa Jackass 3 akan dibuat dan difilemkan di tempat-tempat seperti Mongolia, Afrika Selatan dan Finland serta Amerika Syarikat mulai Januari 2010. [10] Beliau kemudian mengesahkannya lagi di Radio Bam pada 21 September 2009. Pada awal Disember, Knoxville mengesahkan bahawa Jackass 3 sedang dibikin. [11] [12]

Pada penghujung Julai 2010, Paramount dan MTV menayangkan rakaman pertama daripada Jackass 3D pada acara khas semasa Comic-Con 2010 dalam format 3Dnya. Acara itu membolehkan peminat bertemu krew Jackass . [13] Kemudian pada Ogos 2010, treler rasmi disiarkan di MTV.

Jackass 3D telah disiarkan di pawagam Amerika pada 15 Oktober 2010. Pada hujung minggu pembukaan, filem itu membuat anggaran $50 juta dalam 3,081 buah pawagam, [14] mengatasi ramalan ia akan memperoleh $30 juta [15] dan memecahkan rekod pembukaan musim luruh yang paling berjaya, yang sebelum ini dipegang oleh Scary Movie 3 .

Jackass Presents: Bad Grandpa (2013) sunting

Pada Mac 2012, Knoxville membincangkan kemungkinan filem keempat, dengan mengatakan "kami sentiasa membuka fikiran" dan "Saya mempunyai 50–60 idea di atas semua perkara yang tidak dapat kami rakam." [16] Kemudian pada Jun 2012, dilaporkan Paramount "mendaftarkan beberapa domain untuk filem yang akan dipanggil Bad Grandpa ." [17]

Pada 18 September 2012, dalam The Howard Stern Show tentang Jackass Margera berkata: "Akan ada keseluruhan filem tentang datuk iaitu watak yang dipegang oleh Knoxville."

Bad Grandpa diumumkan secara rasmi pada Julai 2013 dan dikeluarkan pada 25 Oktober 2013, [18] tepat 11 tahun selepas keluaran Jackass: The Movie . Ia adalah filem pertama dalam siri ini yang dicalonkan untuk Anugerah Akademi ; ia kalah bagi kategori Solekan dan Gaya Rambut Terbaik kepada Dallas Buyers Club . [19]

Versi filem dengan rakaman yang tidak digunakan, bertajuk Jackass Presents: Bad Grandpa.5, termasuk lebih 40 minit pengambilan dan wawancara tambahan, dan ditayangkan pada 15 Jun 2014, di MTV. Ia dikeluarkan pada DVD dan Blu-ray pada 8 Julai 2014.

Jackass Forever (2022) sunting

Dalam temu bual 2018, Knoxville berkata bahawa beliau terbuka untuk membuat filem Jackass keempat yang mungkin menampilkan beberapa pelakon baharu, "hanya untuk membawa darah segar ke dalamnya." [20] Pada Julai 2019, ahli pelakon Chris Raab berkata bahawa beliau telah menemu bual krew Jackass pada podcast Bathroom Break dan menyatakan bahawa semua orang masih terbuka untuk filem keempat sekiranya Knoxville, Tremaine, dan Jonze bersetuju. [20]


Pada 19 Disember 2019, Paramount mengesahkan bahawa filem Jackass keempat ditetapkan untuk produksi dan dijadualkan untuk tayangan pada 5 Mac 2021. [21] Pada April 2020, tarikh tayangan filem itu dijadualkan semula kepada 2 Julai 2021. [22] Pada Julai 2020, disebabkan wabak COVID-19 yang berterusan, filem itu dijadualkan semula sekali lagi kepada 3 September 2021. [23] Pada April 2021, Paramount dalam rombakan besar-besaran, mengalihkan tarikh keluaran semula kepada 22 Oktober 2021. [24] Pengambaran dimulakan semula pada 21 September 2020, 7 bulan selepas dihentikan kerana wabak COVID-19 . [25] Pada September 2021, Paramount mengalihkan tarikh keluaran sekali lagi kepada 4 Februari 2022. [26]

Televisyen sunting

Jackassworld.com: 24 Hour Takeover (2008) sunting

Pada 23 Februari 2008, MTV mengadakan acara TV khas, Jackassworld.com: 24 Hour Takeover, bertepatan dengan pelancaran Jackassworld.com. Istimewa itu membenarkan ahli asal Jackass mengambil alih MTV dan studionya selama 24 jam, menyiarkan gurauan dan aksi baharu, bersama-sama dengan penghormatan kepada Evel Knievel yang dirakam beberapa hari sebelumnya.

A Tribute to Ryan Dunn (2011) sunting

A Tribute to Ryan Dunn ialah dokumentari filem TV yang disiarkan pada 28 November 2011. Ia mengenai kehidupan Ryan Dunn, yang meninggal dunia pada 20 Jun 2011. Ia menampilkan temu bual dengan ahli keluarga Dunn, pelakon dan krew Jackass, dan beberapa ahli krew CKY . Rakaman Dunn yang tidak pernah dikeluarkan sebelum ini turut ditunjukkan dalam dokumentari ini.

Steve-O: Guilty as Charged (2016) sunting

Steve-O: Guilty as Charged ialah acara tayangan komedi pertama Steve-O yang dikeluarkan pada 18 Mac 2016. Ia memaparkan beliau melakukan pelbagai aksi di hadapan penonton secara langsung di sebuah teater di Austin, Texas serta menceritakan latar belakang kerjayanya.

Jackass Shark Week (2021) sunting

Pada 11 Julai 2021, semasa Shark Week, Discovery Channel menyiarkan Jackass Shark Week. Ia menampilkan ahli pelakon Jackass Johnny Knoxville, Steve-O, Chris Pontius, Sean "Poopies" McInerney dan Jasper Dolphin, dengan Jeff Tremaine dan Trip Taylor berkhidmat sebagai penerbit eksekutif, dan Dimitry Elyashkevich sebagai pengendali kamera.

Media lain sunting

Dokumentari sunting

Jackass 2.5 (2007) sunting

Pada 5 September 2007, Margera mengumumkan keluaran Jackass 2.5 menerusi The Howard Stern Show, sebuah DVD kompilasi aksi yang tidak disiarkan dalam Jackass Number Two . [27] DVD itu dikeluarkan pada 26 Disember 2007. Ciri khas pada DVD termasuk pembuatan Jackass 2.5, pembuatan Jackass: The Game, adegan yang dipadamkan dan galeri foto.

Jackass 3.5 (2011) sunting

Jackass 3.5 telah dikeluarkan pada Jun 2011 dengan rakaman rakaman yang tidak digunakan semasa penggambaran Jackass 3D . [28] Treler pertama telah dikeluarkan dalam talian pada 27 Januari 2011, dan filem telah dikeluarkan pada VOD dan DVD pada 14 Jun 2011, [29] dan keseluruhan filem telah distrim dalam segmen mingguan di Joost, mulai 1 April 2011 [30]

Permainan video sunting

Jackass: The Game telah dikeluarkan pada 24 September 2007. Ia telah dibangunkan di bawah lesen oleh Sidhe Interactive di Wellington, New Zealand, untuk PlayStation 2, PlayStation Portable dan Nintendo DS . Permainan ini mula-mula ditunjukkan pada E3 2006 secara tertutup. [31]

Filem berkaitan sunting

Don't Try This at Home: The Steve-O Videos (2001–2005) sunting

Haggard: The Movie (2003) sunting

National Lampoon's TV: The Movie (2006) sunting

Minghags (2009) sunting

Action Point (2018) sunting

Steve-O: Gnarly (2020) sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "MTVPress Official Press Site – MTVPress". MTVPress. Diarkibkan daripada yang asal pada October 16, 2013.
  2. ^ "MTV's 'Jackass' is cable's top new show". Entertainment Weekly.
  3. ^ "The New Classics: TV". Entertainment Weekly. June 19, 2007. Dicapai pada February 6, 2022.
  4. ^ Bayliss, Kelly; Araiza, Karen; Lattanzio, Vince (June 20, 2011). ""Jackass" Star Ryan Dunn Dies in Car Accident". nbcphiladelphia.com. Dicapai pada February 6, 2022.
  5. ^ "The Making of Jackass: The Movie", Jackass – The Movie (Unrated Special Collector's Edition) (DVD), 2006, Paramount Pictures / MTV Films, ASIN: B000GBEWHK.
  6. ^ "The Making of Jackass Number Two", Jackass Number Two (Unrated Special Collector's Edition) (DVD), 2006, Paramount Pictures / MTV Films, ASIN: B000JLTRJK.
  7. ^ "Jackass Presents Mat Hoffman's Tribute to Evel Knievel". May 27, 2008 – melalui Amazon.
  8. ^ "Movie Tickets Movie Times". Fandango.
  9. ^ a b Scott, Mike (August 4, 2009). "Johnny Knoxville: 'Jackass' star Steve-O almost ready to dive back into his work". The Times-Picayune. Dicapai pada September 1, 2009.
  10. ^ "Bam Margera Confirms Jackass 3 Filming Date". Iltalehti. September 14, 2009. Dicapai pada October 15, 2009.
  11. ^ "dickhouse". dickhouse. Diarkibkan daripada yang asal pada December 5, 2009. Dicapai pada December 23, 2009.
  12. ^ Expected 'Jackass 3' filming locations Diarkibkan Disember 4, 2009, di Wayback Machine.
  13. ^ Patches, Matt (July 23, 2010). "Jackass 3D Footage – Comic-Con 2010". UGO.com. Hearst Corporation. Diarkibkan daripada yang asal pada July 28, 2010. Dicapai pada October 18, 2010.
  14. ^ "Jackass 3-D (2010)". Box Office Mojo. Amazon.com. Dicapai pada February 4, 2011.
  15. ^ Fritz, Ben (October 14, 2010). "Movie Projector: Bruce Willis gunning for Johnny Knoxville as 'Red' opens against 'Jackass 3-D'". Los Angeles Times. Dicapai pada October 16, 2010.
  16. ^ Topel, Fred (March 14, 2012). "SXSW Interview: Johnny Knoxville: On Arnold Schwarzenegger's comeback film The Last Stand, Nature Calls and more Jackass". craveonline.com. Diarkibkan daripada yang asal pada June 2, 2013. Dicapai pada May 14, 2013.
  17. ^ "Paramount Registers Domains For 'Jackass 4: Bad Grandpa'". /Film. June 2012.
  18. ^ "JACKASS PRESENTS: BAD GRANDPA Set for October 25th; PARANORMAL ACTIVITY 5 Pushed to January 3, 2014 [Update]". Collider. July 17, 2013.
  19. ^ "Oscars: The Maestros of Makeup". Wall Street Journal. February 27, 2014. Dicapai pada March 20, 2016.
  20. ^ a b Dotiyal, Marvin (July 17, 2019). "'Jackass' members reportedly interested in filming a fourth movie". Altpress. Dicapai pada December 23, 2019.
  21. ^ Richards, Will (December 19, 2019). "A fourth 'Jackass' movie is coming in 2021". NME. Dicapai pada December 19, 2019.
  22. ^ "Paramount Postpones 'Jackass' to Summer 2021".
  23. ^ Rubin, Rebecca (July 24, 2020). "'A Quiet Place 2,' 'Top Gun: Maverick' Delayed Until 2021". Variety. Dicapai pada July 24, 2020.
  24. ^ Moreau, Jordan (April 9, 2021). "'Top Gun: Maverick,' 'Mission: Impossible 7' Among Latest Paramount Delays". Variety. Dicapai pada April 10, 2021.
  25. ^ Tremaine, Jeff (September 21, 2020). "@gorillaflicks on Instagram: I haven't touched my hair since movie production shut down in March. But now.... #backtowork". Instagram. Dicapai pada January 8, 2022.
  26. ^ D'Alessandro, Anthony; Tartaglione, Nancy (September 1, 2021). "'Top Gun: Maverick' Flies From Thanksgiving To Memorial Day Weekend; 'Mission: Impossible 7' Ignites In Fall 2022". Deadline Hollywood. Dicapai pada September 1, 2021.
  27. ^ Bam Margera, September 5, 2007, on The Howard Stern Show
  28. ^ Ben Fritz and Chris Lee (October 18, 2010). "Farts and darts: A new 'Jackass' coming to theaters soon?". Los Angeles Times. Dicapai pada November 3, 2010. the production filmed so much material that there's easily enough to create a sequel from what was left on the cutting-room floor.
  29. ^ "Jackass 3.5 release date announced". Dickhouse Productions (the production company for Jackass)' website. November 30, 2010. Dicapai pada November 30, 2010.
  30. ^ "a fan's field guide to jackass 3.5". MTV/Dickhouse. April 2, 2011. Dicapai pada April 13, 2011.
  31. ^ Roper, Chris (September 22, 2007). "Jackass: The Game Review". IGN. Dicapai pada February 6, 2022.