Jawatankuasa Luar Biasa Se-Rusia

Jawatankuasa Luar Biasa Se-Rusia (Bahasa Rusia: Всероссийская чрезвычайная комиссия по борьбе с контрреволюцией и саботажем, "Jawatankuasa Luar Biasa Seluruh Rusia Melawan Kontra-Revolusi dan Sabotaj", dipendekkan kepada ЧК, "Cheka") adalah pertubuhan pertahanan negara Soviet yang pertama kali diwujudkan. Organisasi ini didirikan pada 20 Disember 1917 oleh Vladimir Lenin dan diketuai Felix Edmundovich Dzerzhinsky.

Lencana Cheka-KGB: pedang dan perisai

SejarahSunting

Cheka langsung dibentuk setelah Revolusi Oktober, ketika dalam hari-hari awal pemerintahan Bolshevik yang menggantikan organisasi Okhranka pimpinan Tsar. Organisasi ini bertugas dalam menyiasat mana-mana pihak yang terlibat dalam penentangan revolusi dan sabotaj, kemudian menangani penahanan massal, pemenjaraan, dan hukuman mati "musuh masyarakat". Cheka berperan dalam penindasan pemberontakan Krinstadt pada 1921, dan mengampanyekan penindasan tersebut sebagau Ketakutan Merah.

Pada 1922, Cheka diubah menjadi badan administrasi politik negara atau GPU, sebuah bahagian dari NKVD dari Rpeublik Sosialis Persekutuan Soviet Rusia.

RujukanSunting

  • Andrew, C., and Mitrokhin, V. (1999). The Mitrokhin Archive: The KGB in Europe and the West, London: Penguin Books.