Jemaah untuk Penginjilan Bangsa-Bangsa

Jemaah untuk Penginjilan Bangsa-Bangsa (Latin: Congregatio pro Gentium Evangelizatione) ialah jemaah Roman Curia dari Gereja Katolik di Rom, yang bertanggungjawab untuk pekerjaan dakwah dan aktiviti yang berkaitan. Mungkin lebih dikenali dengan gelarannya yang terdahulu, Jemaah Suci untuk Penyebaran Iman (Latin: Sacra Congregatio de Propaganda Fide), atau sekadar Propaganda Fide.

Pada prinsipnya ia bertanggungjawab atas bidang kuasa mubaligh pra-keuskupan (upacara Latin): Misi sui iuris, wilayah Kerasulan (tidak berhak menjadi uskup tituler) Wakil Kerasulan; setara dengan upacara lain (mis Eksarkat Kerasulan) berada dalam pengaruh Jemaah untuk Gereja-gereja Oriental. Walau bagaimanapun, banyak bekas bidang kuasa mubaligh - terutama di Dunia Ketiga - tetap, setelah ditahbiskan ke uskup (Metropolitan) Keuskupan Agung, di bawah Propaganda Fide dan bukannya Jemaah Uskup yang biasanya sepadan, terutama di negara/wilayah di mana gereja Katolik terlalu miskin/kecil (seperti di kebanyakan negara Afrika) untuk menginginkan kemandirian dan/atau pihak berkuasa tempatan yang memusuhi kepercayaan Katolik/Kristian/mana-mana (teratur).

Ia didirikan oleh Paus Gregory XV pada tahun 1622 untuk mengatur pekerjaan dakwah bagi pihak pelbagai institusi agama, dan pada tahun 1627 Paus Urban VIII mendirikan di dalamnya sebuah kolej latihan untuk mubaligh, Pontificio Collegio Urbano de Propaganda Fide. Ketika Paus Paul VI menyusun semula dan menyesuaikan tugas-tugas Roman Curia dengan penerbitan Regimini Ecclesiae Universae 15 Ogos 1967, nama jemaah diubah menjadi Jemaah untuk Penginjilan Bangsa-Bangsa.[1][2]

Jemaah awal didirikan di Palazzo Ferratini, yang disumbangkan oleh Juan Bautista Vives, di sebelah selatan Piazza di Spagna. Dua daripada tokoh seni terkemuka Baroque Rom terlibat dalam pembangunan kompleks seni bina; pengukir dan arkitek Gianlorenzo Bernini dan arkitek Francesco Borromini.

Pengawas Jemaah kini ialah Kardinal Luis Antonio Tagle sejak Disember 2019. Setiausaha sekarang ialah Uskup Agung Protase Rugambwa.[3] Setiausaha kini (dan Presiden Persatuan Misi Kepausan)[4] ialah Uskup Agung Giampietro Del Toso[5] Setiausaha Bawahnya ialah Paderi Ryszard Szmydki, OMI.[6] Pengarkib Arkib Jemaah ialah Monsignor Luis Manuel Cuña Ramos. Monsignor Lorenzo Piva dan Camillus Nimalan Johnpillai berkhidmat sebagai Ketua Pejabat Jemaah.[7]

Rujukan sunting

  1. ^ "Profile". The Congregation for the Evangelization of Peoples. Vatican. Dicapai pada 24 May 2017.
  2. ^ Dulles, Avery Cardinal (2009). Evangelization for the Third Millennium. Mahwah, NJ: Paulist Press. m/s. 14. ISBN 978-0-8091-4622-2.
  3. ^ "Tanzanian appointed secretary of Congregation for Evangelization of Peoples".
  4. ^ "PMO". www.pmoinindia.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-03-20. Dicapai pada 2018-03-19.
  5. ^ "Congregation for the Evangelization of Peoples".
  6. ^ "Vatican office for evangelization of peoples gets a new undersecretary". Catholic News Agency. 2017-09-28. Dicapai pada 2017-10-08.
  7. ^ "press.catholica.va/news_services/bulletin/news/30075.php?index=30075 – Translator". www.microsofttranslator.com. Dicapai pada 2017-04-24.

Pautan luar sunting