Julie Terese Sweet (née Spellman, lahir 1966/1967)[1][2] ialah seorang eksekutif dan peguam perniagaan Amerika. Beliau ialah pengerusi dan ketua pegawai eksekutif (CEO) Accenture, sebuah syarikat perkhidmatan profesional multinasional.

Sweet pada tahun 2019.

The New York Times dan Fortune telah menamakannya antara wanita paling berkuasa di korporat Amerika.

Kehidupan Awal dan Pendidikan sunting

Sweet dibesarkan di Tustin, California, dan merupakan bintang ucapan dan perbahasan di Sekolah Tinggi Tustin. Beliau memegang ijazah sarjana muda dari Kolej Claremont McKenna dan ijazah J.D. dari Columbia Law School.

Kerjaya sunting

Sebelum bekerja Sweet di Accenture, dia adalah seorang peguam di firma guaman Cravath, Swaine & Moore. Dia bekerja di firma itu selama 17 tahun dan menjadi rakan kongsi selama 10 tahun. Sweet ialah wanita kesembilan yang pernah menjadi rakan kongsi di firma itu. Beliau bekerja dalam pembiayaan, penggabungan dan pemerolehan, dan peguam korporat am.

Accenture telah mengambil Sweet sebagai peguam am pada tahun 2010. Pada 2015, beliau menjadi Ketua Pegawai Eksekutif perniagaan Accenture di Amerika Utara, pasaran terbesar syarikat itu. Sejak awal kerjayanya di Accenture, beliau berkhidmat dalam jawatankuasa pengurusan global syarikat itu. Bersama-sama CEO ketika itu Pierre Nanterme, Sweet membangunkan strategi penggabungan dan pemerolehan Accenture.

Accenture menamakan Sweet sebagai CEO berkuat kuasa September 2019, wanita pertama memegang jawatan itu. Dia menggantikan CEO sementara David Rowland. Pada masa pelantikannya, beliau adalah salah satu daripada 27 syarikat terkemuka wanita dalam S&P 500 dan CEO wanita ke-15 bagi semua syarikat Fortune Global 500. Pada September 2021, Sweet menjadi pengerusi Accenture.

Sweet telah menyokong kepelbagaian, kemasukan, dan pariti jantina di tempat kerja. Sweet menyokong matlamat Accenture untuk mempunyai kakitangan yang diwakili sama rata oleh lelaki dan wanita menjelang 2025; sehingga 2019, 42 peratus kakitangan Accenture adalah wanita. Sweet telah dinamakan sebagai CEO teratas untuk kepelbagaian oleh laman web Comparably pada 2019. Sweet telah menyeru untuk menangani jurang kemahiran di A.S. dan menyokong pergerakan perantisan kebangsaan. Beliau mengambil bahagian dalam Sidang Kemuncak Peraturan Baru The New York Times.

Sebagai tambahan kepada kerjanya di Accenture, Sweet berkhidmat di papan untuk Catalyst, Forum Ekonomi Dunia, Meja Bulat Perniagaan, di mana beliau mempengerusikan Jawatankuasa Teknologi, Pusat Kajian Strategik & Antarabangsa, dan Yayasan Marriott untuk Orang Kurang Upaya – Jambatan dari Sekolah ke Tempat Kerja, pada 2022.

The New York Times memanggil Sweet "salah seorang wanita paling berkuasa di korporat Amerika" pada 2019. Majalah Fortune memasukkan Julie Sweet dalam senarai 10 teratas "Wanita Paling Berkuasa" mereka sejak 2016 dan dia dinamakan No. 1 dalam senarai untuk 2020. Fortune menyatakan Julie "mengemudi lebih daripada setengah juta pekerja Accenture di 51 negara melalui pandemik, krisis yang menjadikan kemahiran syarikat lebih penting berbanding sebelum ini." Julie Sweet kemudiannya telah disenaraikan oleh majalah Fortune sebagai No. 3 dalam senarai untuk 2021 dan No. 2 dalam senarai untuk 2022.

Rujukan sunting

  1. ^ "Julie Sweet".
  2. ^ "Julie Spellman and Chad Sweet".